Pavirzīšanas ietekme uz vienreiz lietojama produktu iepakojuma patēriņu
Author
Ozola, Anna Karolīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Vides piesārņojums pasaulē pēdējo gadu laikā strauji pieaug, pie kam liela daļa no šī piesārņojuma rodas vienreiz lietojamā plastmasas iepakojuma dēļ. Būtisku daļu no šī daudzuma sastāda mazie plastmasas maisiņi, kas vairumā Latvijas pārtikas veikalu pircējiem ir pieejami bez maksas. Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai ar pavirzīšanas (angļu v. nudging) paņēmieniem ir iespējams panākt bezmaksas vienreiz lietojamo plastmasas maisiņu patēriņa samazināšanos veikalos. Lai to panāktu tika veikts lauka eksperiments, kura ietvaros 172 pārtikas veikalu ķēdes “Maxima” veikalos tika izvietoti plakāti ar trīs dažādos veidos kadrētiem ziņojumiem un veikti maisiņu patēriņa mērījumi ikdienišķos un eksperimentālos apstākļos. Pārbaudes grupas pēc tam savā starpā tika salīdzinātas. Rezultāti neparādīja statistiski nozīmīgas atšķirības starp grupām, turklāt, eksperimenta laikā maisiņu patēriņš būtiski pieauga. Tas varētu liecināt par viena vai vairāku blakus faktoru klātbūtni, kuri būtiski ietekmēja pētījuma gaitu. Atslēgas vārdi: pavirzīšana, sociālās normas, ilgtspējīga rīcība, preču patēriņš, duālie kognitīvie procesi. The amount of global environmental pollution has been rapidly increasing in the recent years, and a lot of it is due to the excessive consumption of single-use plastic packaging. A notable amount of it is comprised of the small plastic bags, available for customers in most Latvian grocery stores for free. The purpose of this study was to determine, whether nudging can help reduce the consumption of the free, single-use plastic bags in grocery stores. To do that a field experiment was carried out in 172 stores of the “Maxima” retail chain, which entailed the placement of posters with messages framed in three different ways as well as measurements before and after the treatments. After that the treatment groups were compared for differences. The results did not show any statistically significant differences amongst the treatment groups, in fact, the consumption of the bags had increased significantly during the experiment. Such results may indicate the presence of one or more side-factors that may have significantly influenced the course of the experiment. Key words: nudging, social norms, sustainable action, product consumption, dual cognitive processes.