Show simple item record

dc.contributor.advisorMiltuze, Anika
dc.contributor.authorŠtokmane, Ieva
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2021-07-02T01:05:27Z
dc.date.available2021-07-02T01:05:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other83515
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55723
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija atklāt, kādas saistības pastāv starp pirmsskolas vecuma bērnu māšu apzinātību, bērnu temperamentu un uzvedības problēmām, kā arī, cik lielā mērā mātes apzinātības līmenis un bērna temperamenta dimensijas izskaidro bērna internalizētās un eksternalizētās uzvedības problēmas. Pētījumā piedalījās 137 pirmsskolas vecuma bērnu mātes, kuras šobrīd audzina vienu vai vairākus bērnus vecumā no 5 līdz 6 gadiem (51,1% zēni; 48,9% meitenes). Pētījumā tika izmantotas Bērnu temperamenta aptauja (ļoti īsā forma), (Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire), Pirmsskolas vecuma bērnu uzvedības novērtējuma anketas (1,5-5 gadi) vecāku forma (Child Behavior Checklist 1 ½ - 5) un Apzinātības piecu aspektu aptauja (Five Facet Mindfulness Scale). Pētījumā tika atklātas statistiski nozīmīgas saistības starp mātes apzinātības aspektu – pamanīšana un bērna reakciju apzinātu kontroli; starp aprakstīšanu un visām temperamenta dimensijām; starp nevērtēšanu un negatīvu emocionalitāti, kā arī starp mātes nereaģēšanu un bērnu negatīvu emocionalitāti un reakciju apzinātu kontroli. Statistiski nozīmīgas saistības tika atklātas starp eksternalizētu uzvedību un visām temperamenta dimensijām, kā arī apzinātības aspektiem aprakstīšana un nereaģēšana. Internalizētas uzvedības problēmas statistiski nozīmīgi korelē ar negatīvu emocionalitāti, aprakstīšanu, apzinātu rīcību un nevērtēšanu. Pētījuma rezultāti atklāja, ka bērna negatīva emocionalitāte un mātes apzināta rīcība prognozē internalizētas uzvedības problēmas. Savukārt, temperamenta dimensijas negatīva emocionalitāte, reakciju apzināta kontrole un reaktivitāte prognozē eksternalizētas uzvedības problēmas.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to find out what relationships exist between preschool aged childen temperament, behavior problems and the level of mother’s mindfulness, as well as to what extent the level of maternal mindfulness and child's temperament contribute to the child's internalized and externalized behavioral problems. In the research participated 137 mothers, which had a child in the age between 5 to 6 years (boys 51,1%; 48,9% girls). To find out the relationships a correlative research was conducted and the mothers were given three self-assessment questionnaires. In the research were used Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire (CBQ-VSF), Child Behavior Checklist (CBCL/ 1 ½ - 5) and Five Facet Mindfulness Scale (FFMQ). The study revealed a statistically significant relationship between maternal mindfulness aspect - observing and child's effortful control; between maternal describing and all dimensions of temperament; between non-judgmental and child’s negative affectivity, and between maternal non-reactive and child’s negative affectivity and effortful control. Statistically significant relationships were found between externalized behavior and all dimensions of temperament, as well as between externalized behavior and describing and non-reactive. Internalized behavior statistically significantly correlated with negative affectivity, describing, acting with awareness, and non-judgmental. The results of the study revealed that the child's negative affectivity and the mother's mindfulness aspect acting with awareness predict child’s internalized behavioral problems. In turn, negative affectivity, effortful control, and surgency predict externalized behavioral problems.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectapzinātība
dc.subjecttemperaments
dc.subjectuzvedības problēmas
dc.subjectpirmsskolas vecuma bērni
dc.titlePirmsskolas vecuma bērnu māšu apzinātības saistība ar bērnu temperamentu un uzvedības problēmām
dc.title.alternativeCorrelation between Preschool Age Children's Mothers Mindfulness and their Children's Temperament and Behavior Problems
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record