1,5-3 gadus vecu bērnu ekrānierīču lietošanas paradumu saistība ar temperamentu, uzvedības problēmām, māšu audzināšanas pieeju, māšu ekrānierīču lietošanas paradumiem un attieksmi pret bērnu ekrānierīču lietošanu
Author
Stikāne, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis bija izpētīt, kāda ir 1,5–3 gadus vecu bērnu ekrānierīču lietošanas paradumu saistība ar temperamentu, uzvedības problēmām, māšu audzināšanas pieeju, māšu ekrānierīču lietošanas paradumiem un māšu attieksmi pret bērnu ekrānierīču lietošanu. Pētījumā piedalījās 96 bērnu mātes, kurām ir bērni vecumā no 1,5 līdz 3 gadiem. Bērnu vidējais vecums ir 2,43 gadi. Lai izvērtētu bērna uzvedību pēdējo 6 mēnešu laikā, tika izmantota Bērna uzvedības novērtēšanas aptauja vecākiem (Child Behavior Checklist (CBCL/ 1 ½ - 5) paredzēta 1,5–5 g.v. bērnu aprūpētājiem, kuri bērnu var novērot mājas situācijā. Aptaujas standartizāciju veica I. Skreitule – Pikše, M. Raščevska, S. Sebre, A. Koļesovs un I. Bite (2013). Lai noteiktu bērna temperamentu, tika izmantota Bērnu temperamenta aptauja (ļoti īsā formā), (Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire /CBQ – VSF/; Rothbart, Ahadi, Hershey & Fisher, 2001). Latvijā aptauju adaptējusi Jana Ozoliņa savā maģistra darbā, zinātniskā darba vadītāja Sandra Sebre (2010). Lai pētītu bērnu audzināšanas pieejas, tika izmantota Alabamas audzināšanas aptauja pirmsskolas vecuma bērniem (The Alabama Parenting Questionnaire –Preschool Revision (APQ-PR)), (Clerckin, Marks, Policaro, & Halperin, 2007). Adaptāciju latviešu valodā veikusi I. Lapsiņa maģistra darba ietvaros (2013). Pētījumā iegūtie rezultāti norāda, ka 1,5-3 gadus vecu bērnu ekrānierīču lietošanas paradumiem nav nozīmīgas saistības ar viņu temperamentu, uzvedības problēmām, vecāku audzināšanas pieejām, māšu ekrānierīču lietošanas paradumiem un māšu attieksmi pret bērnu ekrānierīču lietošanu. Tika iegūti aprakstoši rezultāti par bērnu ekrānierīču lietošanas paradumiem un māšu attieksmi pret bērnu ekrānierīču lietošanu. The aim of the master's thesis was to investigate the relationship between 1.5–3-year-old children’s screen use habits, temperament, behavioural problems, maternal parenting practices, maternal screen use habits and mothers' attitudes towards the screen use of children. The study involved 96 mothers of children aged 1,5 to 3 years. The average age of children is 2,43 years. To assess the behaviour of a child within the last 6 months, the Child Behaviour Checklist for Parents (CBCL/ 1 ½ – 5) was used for caregivers of 1.5–5-year-old children who can observe the child at home environment. The standardisation of the checklist was performed by Skreitule – Pikše, M. Raščevska, S. Sebre, A. Koļesovs and I. Bite (2013). To determine the temperament of a child, the Children's Temperament Questionnaire (very short form) was used (Very Short Form of the Children’s Behaviour Questionnaire/CBQ – VSF/; Rothbart, Ahadi, Hershey & Fisher, 2001). In Latvia, the questionnaire has been adapted by Jana Ozoliņa in her master's thesis, research supervisor Sandra Sebre (2010). To explore parenting approaches the Alabama Parenting Questionnaire for children of preschool age (The Alabama Parenting Questionnaire – Preschool Revision (APQ-PR)) (Clerckin, Mark, Policaro, & Halperin, 2007) was used. Adaptation in Latvian was performed by I. Lapsiņa within the framework of master's thesis (2013). The results of the study indicate that the screen use habits of 1.5–3-year-old children have no significant relationship with their temperament, behavioural problems, parenting approaches, maternal screen use habits and attitudes towards the use of screen use of children. Descriptive results were obtained on the children's screen use habits and mothers' attitudes towards the screen use of children.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Bērnu un jauniešu bibliotekārās apkalpošanas īpatnības Bērnu bibliotēkās un bērnu nodaļās
Saukāne, Gaida Arta (Latvijas Universitāte, 2008)Sociālie un ekonomiskie procesi mūsu valstī ir radījuši izmaiņas sabiedrībā, veidojot nepieciešamību veikt pārmaiņas arī bibliotekārajā apkalpošanā. Bērnu bibliotēkas tiek pievienotas pieaugušo publiskajām bibliotēkām, ... -
Bērnu sociālā aprūpe un Rīgas pilsētas bērnu patversmes 20.gs. 20.gados-1934.gadam: Juglas bērnu patversmes piemērs
Smirnova, Anastasija (Latvijas Universitāte, 2018)Starpkaru Eiropā, procesi pēc Pirmā pasaules kara bija kā visu sociālo problēmu katalizatori modernajai sabiedrībai, kas pārcietusi “kara traumu. Radās moderna sieviete, modernās ģimenes modelis. Līdz ar to, bērnu sociālās ... -
Vecāku priekšstati par bērnu audzināšanu pirmsskolas bērnu izglītības iestādēs dažāda vecuma bērnu grupās
Kortenko, Kristīne (Latvijas Universitāte, 2022)Pētījuma mērķis bija izpētīt, kādi ir vecāku priekšstati par sevi kā vecāku un kādas audzināšanas metodes vecāki izmanto, audzinot savas atvases. Pētījumā piedalījās 85 respondenti. Respondenti aizpildīja internetā anketu ...