Show simple item record

dc.contributor.advisorMartinsone, Baiba
dc.contributor.authorBogustova, Jolanta
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2021-07-02T01:05:28Z
dc.date.available2021-07-02T01:05:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other83533
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55730
dc.description.abstractPētījuma mērķis ir noskaidrot vai un kā vecāku pašnovērtētās sociāli emocionālās prasmes izskaidro un ietekmē viņu pirmsskolas vecuma bērnu sociāli emocionālās prasmes un emocionālās/uzvedības grūtības, kontrolējot vecāku izglītības līmeni, sociāli ekonomisko statusu un bērnu dzimumu. Pētāmie faktori ir vecāku pašnovērtētās un un viņu bērnu (vecaku vērtējumā) sociāli emocionālās prasmes – sevis apzināšanās (emociju atpazīšana, paušana, izprašana, savu grūtību un resursu apzināšanās, pašrefleksija, pašefektivitāte, autonomija); pašregulācija (emociju regulēšana, impulsu kontrolēšana, apzinātība, spēja risināt grūtības, pieņemt lēmumus, izvirzīt un īstenot mērķi, pašmotivācija, kritiskā domāšana, dzīvesspēks); sociālā izpratne (empātija, prosociāla uzvedība, resursu un atbalsta iespēju apzināšanās, apkārtējas vides saudzēšana); savstarpējo attiecību prasmes (konstruktīvi risināt konfliktsituācijas, spēja veidot pozitīvas attiecības, sadarbības un vadības prasmes, spēja prasīt un sniegt palīdzību); atbildīgu lēmumu pieņemšana (prasme izvirzīt pozitīvus mērķus un pieņemt atbildīgus lēmumus, izvērtēt situāciju). Pētījums tiek īstenots Erasmus+ starptautiskā zinātniskā projekta “Garīgās veselības veicināšana skolās” (PROMEHS) ietvaros, kur kopumā iesaistīti ap 2000 bērnu vecumā no 4 – 16 gadiem, kā arī viņu vecāki un pedagogi. Šī pētījuma izlase ir ap 495 pirmsskolas vecuma bērnu vecāki. Vecāku pašnovērtētās sociāli emocionālās prasmes tika noteiktas ar Sociāli emocionālās kompetences skolotāju vērtējuma skalu (Social Emotional Competences of Teachers, SECTRS; Tom, 2012), kas adaptēta B. Martinsones vadībā starptautiska zinātniska projekta (PROMEHS) ietvaros. Modificēta šī pētījuma ietvaros, pielāgojot vecāku izlasei 2020.g.Bērnu sociāli emocionālās prasmes tiks noteiktas ar “Bērnu sociāli emocionālās mācīšanās prasmju aptauju” (SSIS SEL Brief Scales – Vecāku K-12 Form, Stephen N. Elliott, James C. DiPerna, James C. DiPerna, Pui-Wa Lei, & Frank M. Gresham), kas arī adaptēta PROMEHS projekta ietvaros. Lai noteiktu vecāku uztvertās bērnu grūtības un sociāli emocionālās prasmes tiks lietota aptauja “Stiprās puses un grūtības” (The Strengths and Difficulties Questionnaire, SDQ, Goodman, 1997), ko Latvijā adaptējusi K. Līvena S. Sebres vadībā (2014). Pētījuma dati ievākti zinātniskā projekta pirmreizējā mērījuma laikā (pre-testā pirms intervences). Aptauju respondenti pildīja patstāvīgi papīra formā bez laika ierobežojuma. Tika ievākta arī pētījuma dalībnieku sociāli demogrāfiskā informācija. Atslēgas vārdi: vecāki, pirmskolas vecuma bērni, sociāli emocionālās prasmes, emocionālās un uzvedības grūtības.
dc.description.abstractThe purpose of research was to explore how does the parent socio emotional competences explain and /or affect how they perceive the socio emotional competences and emotional/ behavioural problems in their in preschool children. The factors to be analysed are the parent and their children social emotional competencies like self-awareness, self-managment, social awareness; relationship skills, decision making skills. The research is made in the framework of Erasmus + project aimed at promoting Mental Health at Schools “PROMEHS”. In total from Latvia about 1000 involved 4-16 years old chidren, their parents and teachers. In the framework of this research the data where colected via questionnaire from 495 parents of their preschool children. Parent self-reported social emotional comptencies will be analised using the adaptation of questionaire of social Emotional Competences of the Teachers (SECTRS, Tom, 2012). The adaptation is done by B. Martinsone in the framework of PROMEHS. The Parent perceived child emotional/ behavioral problems will be analised using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ, Goodman, 1997). The child social emotional learning skills reported by parent will be inquired using the SSIS SEL Brief Scales – parent K-12 Form (Stephen N. Elliott, James C. DiPerna, James C. DiPerna, Pui-Wa Lei, & Frank M. Gresham). Key words: parenting, preschool age children, social emotional competencies, emotional and behaviour probelms.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectvecāki
dc.subjectpirmskolas vecuma bērni
dc.subjectsociāli emocionālās prasmes
dc.subjectemocionālās un uzvedības grūtības
dc.titleVecāku pašnovērtēto sociāli emocionālo prasmju sakarība ar viņu pirmsskolas vecuma bērnu sociāli emocionālajām prasmēm un uzvedības un emocionālajām grūtībām
dc.title.alternativeRelationship Between the Parent Self-Perceived Socio Emotional Competences and Their Perception Regarding the Socio Emotional Competences and Emotional/Behavioural Problems in Their in Preschool Children
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record