Ģimenes loma mācību motivācijas veicināšanā 1.-2. klases skolēniem mājmācībā
Author
Pisarevs, Andrejs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba autors: Andrejs Pisarevs. Diplomdarba vadītāja: docente Dr. paed. Dagnija Vigule. Diplomdarba temats: Ģimenes loma mācību motivācijas veicināšanā 1. - 2. klases skolēniem mājmācībā. Pētījuma mērķis - teorētiski un empīriski pētīt ģimenes lomu skolēna motivācijas pilnveidē. Pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt pedagogu un psihologu atziņas par skolēnu mācību motivāciju. 2. Raksturot ģimenes lomu mācību motivācijas pilnveidē skolēniem. 3. Izstrādāt anketu, lai novērtētu vecāku iesaisti skolēna mācību motivācijas pilnveidē. 4. Konstatēt ģimenes iesaistes dinamiku mācību motivācijas pilnveidē. Pētījuma hipotēze - 1. - 2. klases skolēniem mācību motivācija būs augstāka, ja: 1. skolēni izglītību iegūs mājmācībā; 2. ģimene aktīvi iesaistīsies mācību procesā; 3. būs veiksmīga ģimenes un izglītības iestādes sadarbība. Darba struktūra: ievads, 2 nodaļas, 7 apakšnodaļas, secinājumi un priekšlikumi, izmantotās literatūras avotu saraksts, kā arī pielikumā pievienota elektronisko anketu izdrukas. Diplomdarba apjoms ir 46 lappuses. Diplomdarba attēlu skaits - 30, tabulu skaits - 5, bibliogrāfisko vienību skaits - 33, pielikumu skaits - 4. Diplomdarba izstrādes laikā tika analizēta motivācijas būtība, bērnu attīstības īpatnības, ģimenes nozīme skolēnu mācību motivācijas pilnveidē mājmācībā. Tika veikts empīriskais pētījums, kurā tika izmantota anketēšanas metode, kā arī veikta rezultātu analīze. Kopumā pētījumā piedalījās 133 respondenti. Balstoties uz teorētiskās literatūras analīzes un empīriskā pētījuma rezultātiem, darba autors secina, ka ģimenei ir būtiska loma, lai pilnveidotu bērnu mācību motivāciju, jo ja vecāki aktīvi iesaistās skolēnu mācību procesā, veido veiksmīgu sadarbību ar skolu un skolotāju, kā arī ja vecāki izmanto pozitīvus stimulus bērna audzināšanā, ir novērojama tendence, ka skolēnu mācību motivācija aug. Pētīšanas metodes: 1. teorētiskā - pedagoģiskās, psiholoģiskās un filozofiskās literatūras analīze; 2. empīriskā - anketēšana, iegūto rezultātu analīze. Atslēgas vārdi: motivācija, ģimenes loma, mājmācība, bērnu vecumposmi, sadarbība. Author of the diploma thesis: Andrejs Pisarevs. Thesis supervisor: Docent Dr. paed. Dagnija Vigule. The topic of the thesis: The role of the family in promoting learning motivation for 1st - 2nd grade pupils in homeschooling. The aim of the research is to theoretically and empirically study the role of the family in the improvement of pupil’s motivation. Tasks of the research: 1. To analyse the findings of teachers and psychologists about pupils' learning motivation. 2. To describe the role of the family in the improvement of learning motivation for pupils. 3. To develop a questionnaire to assess the involvement of parents in the improvement of the pupil's learning motivation. 4. To identify the dynamics of family involvement in the improvement of learning motivation. Research hypothesis - the learning motivation will be higher for 1st - 2nd grade pupils if: 1. the pupils receive their education through homeschooling; 2. the family is actively involved in the learning process; 3. there is a successful cooperation between the family and the educational institution. Structure of the thesis: introduction, 2 chapters, 7 subchapters, conclusions and recommendations, list of references, as well as printed copies of the electronic questionnaires in Appendices. The length of the diploma thesis is 46 pages. The number of figures in the diploma thesis - 30, the number of tables - 5, the number of bibliographic units - 33, the number of appendices - 4. During the elaboration of the diploma thesis, the essence of motivation, the peculiarities of children's development, the role of the family in the improvement of pupils’ learning motivation in homeschooling were analysed. An empirical study was conducted using a survey method, and the analysis of the results was carried out. A total of 133 respondents participated in the study. Based on the results of the theoretical analysis and empirical research, the author concludes that the family plays an important role in improving children's learning motivation, because if parents are actively involved in the pupils’ learning process and build a successful 4 cooperation with the school and teacher, and if parents use positive incentives in the upbringing of a child, there is a tendency that the learning motivation of pupils increases. Research methods: 1. theoretical – the analysis of pedagogical, psychological and philosophical literature; 2. empirical – survey, the analysis of the obtained results. Keywords: motivation, childhood stages, family role, homeschooling, cooperation.