• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Attēluzlabošanas Personalizācija

Thumbnail
View/Open
302-81914-Kalnina_Laima_lk19052.pdf (3.609Mb)
Author
Kalniņa, Laima
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis ir izpētīt attēlu apstrādes personalizācijas iespējas un izstrādāt eksperimentālu aptauju ar attēluzlabošanas personalizācijas iespējām, kā arī analizēt aptaujā iegūtos datus. Izpētot aktuālus attēlu apstrādes risinājums, tika noteiktas to priekšrocības un trūkumi, tika aprakstītas lietotāja iespējas personalizēt attēlu apstrādi un nepieciešamība pēc personalizācijas. Tika apskatītas metodes, ar kuru palīdzību iespējams realizēt attēluzlabošanas personalizāciju, kā arī apskatīti vairāki veidi lietotāja attēlu apstrādes stila noteikšanai. Darba praktiskajā daļā tika izveidota eksperimentāla attēluzlabošanas aptauja. Analizējot iegūtos datus tika noteiktas atšķirības starp dažādam lietotāju grupām. Tika iegūts pozitīvs lietotāju vērtējums personalizācijas algoritmam un nepieciešamībai pēc attēluzlabošanas personalizācijas lietotnēs.
 
The goal of this work is to explore image personalization options, develop an experimental survey using image enhancement personalization and to analyse the gathered data. By comparing popular image processing software, their advantages and disadvantages were defined. User personalization features and the necessity for personalization of image enhancement were discussed. Methods for the technical execution of image enhancement and user preference determination were described. In the practical part of the work an experimental survey was developed. Differences in different user groups were discovered by analysing the gathered data. Positive rating for the personalization algorithm and the necessity of image enhancement personalization was given by the users.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55818
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5901]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV