• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Telpiskā dziļuma un formas īpašību uztvere virtuālās realitātes vidē

Thumbnail
View/Open
302-83297-Miezis_Rudolfs_rm17032.pdf (1.160Mb)
Author
Miezis, Rūdolfs
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Zariņa, Līga
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs „Telpiskā dziļuma un formas īpašību uztvere virtuālās realitātēs vidē” tika izstrādāts ar mērķi veikt pētījumu par objekta attāluma un augstuma noteikšanu VR, kur mērķa objekti ir novietoti iepriekš noteiktos attālumos. Darba autors vēlas uzzināt, kā cilvēks, izmantojot savas reālās dzīves attāluma noteikšanas spējas, spēs noteikt attālumu arī virtuālajā pasaulē atkarībā no dažādiem uztveri ietekmējoši faktoriem (iespēja paņemt objektu rokā, iespēja pārvietoties VR, vidē novietoti papildus objekti, objektu kustība). Straujā informācijas tehnoloģiju attīstība ir raisījusi pieaugošu interesi par virtuālo realitāti. Virtuālā realitāte (VR) ir jauns vizualizācijas posms - pāreja no attēla divdimensiju attēlojuma uz tā telpisko jeb trīs dimensiju attēlojumu. Tas ir, attēls kļūst par telpas daļu un dalībniekiem ir iespēja tajā iegremdēties. Pastāv aktuāls jautājums par attiecību starp virtuālo un objektīvo realitāti [1]. Virtuālās pasaules uztvere atšķiras no realitātes pat tad, ja virtuālā telpa pilnībā kopē reālo. Lai varētu iegremdēties VR lietotājam ir nepieciešams spēt orientēties telpā, tas sevī ietver izpratni par objektu izmēriem, attālumu līdz tiem, kustības ātrumiem. Mērķa sasniegšanai tika analizēti un izmantoti Latvijas un ārvalstu literatūras avoti, kā arī interneta resursi par šo tematu. Tika izstrādāts un realizēts eksperiments, kur 30 dalībnieki VR veica piecus testus. Pamatojoties uz Santa Barbaras virziena uztveres testa (skatīt 1. tabulā) rezultātiem, darbā tika saistīta dalībnieku spēja veikt uzdevumu VR atkarībā no viņu telpiskajām spējām reālajā dzīvē. Darba rezultāti papildina uztveres pētījumu zināšanu bāzi un VR izstrādātājiem potenciāli tos iespējams izmantot savu realitāšu uzlabošanai. Darbs satur 60 lapas, 9 attēlus, 11 tabulas, 11 pielikumus, 63 literatūras avotus.
 
The bachelor's thesis "Perception of spatial depth and shape properties in a virtual reality environment" was developed with the aim to conduct a study on the determination of the distance and height of the object in the VR, where the target objects are placed at predetermined distances. The author wants to find out how a person will be able to determine the distance in the virtual world, depending on the various factors affecting perceptions, using their real-life ability to determine distance (the possibility of taking an object in hand, the possibility of moving in VR, additional objects placed in the environment, object movement). The rapid development of information technology has raised a growing interest in virtual reality. Virtual Reality (VR) is a new visualization phase, a transition from a two-dimensional display of a picture to a three-dimensional display. That is, the picture becomes part of the room and the participants have a chance to immerse themselves in it. There is a pressing question about the relationship between virtual and objective reality [1]. The perception of the virtual world is different from reality even when virtual space copies reality entirely. In order to be able to immerse in a VR the user needs to be able to navigate the room, this includes an understanding of the size of the objects, the distance to them, their movement speeds. Sources of Latvian and foreign literature, as well as Internet resources on this topic, were analysed and used to achieve the studies goal. An experiment was developed and realized, where 30 participants performed five tests in VR. Based on the results of Santa Barbara's directional perception test (see 1. table), the work connected the participants' ability to perform a task in VR depending on their spatial abilities in real life. The results complement the knowledge base of perception studies and can potentially be used by VR developers to improve their realities. The work contains 60 pages, 9 figures, 11 tables, 11 annexes, 63 references.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55884
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV