• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobilo spēļu dualā daba: starp eskeipismu un komūnu

Thumbnail
View/Open
306-84164-Aigare_Anita_aa17126.pdf (497.6Kb)
Author
Aigare, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Hamilton, Gareth Euan
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā tiek apskatīta mobilo spēļu duālā daba starp eskeipismu un komūnu (alianse S), kas tiek bāzēta BTK. Šī pētījuma ietvaros tiek skatīts kā komūna un eskeipisms sadzīvo, pastiprina un vai atrodas pretrunā viens ar otru. Galvenās izmantotās datu ievākšanas metodes ir daļēji atvērtā aptauja, daļēji strukturētas intervijas, dalība un novērojums, kā arī pētījums daļēji balstīts uz auto-etnogrāfiju. Pētījuma laikā tiek skatīts komūnas un eskeipisma koncepts un ietekme uz spēlētājiem, tostarp tiek skatīta arī pavadītā laika ietekme uz pieredzi, Covid-19 pandēmijas ietekmi un pētījumu veikšanu digitālajā vidē. Maģistra darbā tiek pamatots pieņēmums, ka mobilās spēles pašā būtībā nav nedz labas, nedz sliktas, taču to ietekme un nozīme ir atkarīga tikai no spēlētājiem pašiem.
 
This masters’ thesis examines the dual nature of mobile games through prism of BTK and the community (alliance S). The dualism arises from the concept of Community and Escapism. In this study not only is there an attempt to showcase how these two concepts coexist, clash, and influence the players but also to contribute wider argument about gaming and the digital in contemporary culture. Part of the research is based on auto-ethnography, another part on the players views and experiences. The main methods in data gathering were semi-open questionnaires, semi-structured interviews, and participant observation. This ethnography looked at the main two concepts, as well as time, the influence of Covid-19 and doing research in the digital domain, mainly influenced by Daniel Miller’s ‘Digital Anthropology’. Throughout the master’s thesis, I have argued that mobile games are neither fundamentally good nor bad but their influence and meaning is solely dependent on the players.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56188
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6216]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV