• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidusskolēnu medijpratība: idejas tās veicināšanā, apguvē

Thumbnail
View/Open
309-83812-Race_Viktorija_vr18005.pdf (2.135Mb)
Author
Rače, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Valdmane-Rozenberga, Vikija
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Mūsdienās medijpratībai ir pieaugoša loma ikviena indivīda dzīves un kopējas sabiedrības kvalitātes veicināšanā. Lai to veicinātu nepieciešama kompleksa, holistiska, visaptveroša pieeja. Lai sasniegtu efektīvākus rezultātus, pirms projektu, programmu, iniciatīvu rīkošanas, veikšanas, nepieciešams izzināt mērķauditorijas vēlmes, šajā gadījumā – neignorēt to, kā sabiedrība vēlas, lai medijpratība tiek veicināta, apgūta. Bakalaura darbā tiek pētīti vidusskolēnu idejas tās veicināšanā, apguvē. Bakalaura darba mērķis ir izstrādāt teorētiskajās atziņās un aktīvo vidusskolēnu idejās pamatotus medijpratības mācīšanās ieteikumus vidusskolēnu medijpratības veicināšanai. Darba teorētiskais ietvars balstās medijpratības konceptā, dažādu ekspertu izstrādātās pieejās, kas izgatavotas līdz šim, lai veicinātu jauniešu medijpratību. Empīriskā daļa ietver Latvijas vidusskolēnu ideju, ieteikumu, vērtējumu izpēti, apkopojumu, kas balstīta gan kvalitatīvā, gan kvantitatīvajā izpētes pieejās. Kā arī fokusgrupas diskusiju ar vidusskolēniem, kuri ir motivēti veicināt medijpratību un eksperta interviju.
 
Nowdays media literacy has an increasing role to play in promoting the quality of life and society of every individual. A complex, holistic, comprehensive approach is needed to promote media literacy. In order to achieve more effective results, it is necessary to know and respect the audience's needs, expectations before creating projects, programmes, initiatives. The Bachelor's work explores the ideas of secondary school students in promoting, learning media literacy. The aim of the Bachelor's work is to develop theoretical and active secondary school-based learning recommendations for promoting secondary school students. The theoretical working framework is based on the concept of media literacy, approaches developed by various experts so far to promote media literacy in youth. The empirical part includes the ideas, recommendations, ratings research, a compilation based on both qualitative and quantitative research approaches. As well as a focus group discussion with secondary school students who are motivated to promote media literacy btween peers and an expert interview. Keywords: media literacy, students, young people, education, methods, approaches, ideas.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56355
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV