Populisma komunikācijas analīze Latvijas ziņu portālu publikācijās par politiķi Aldi Gobzemu un viņa "Twitter" ierakstos (2020. gada oktobris–2021. gada marts)
Author
Zarovska, Adele
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ločmele, Klinta
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis ir veikt populisma komunikācijas analīzi Latvijas ziņu portālu “Delfi.lv”, “Tvnet.lv”, “LSM.lv”, “Jauns.lv”, “LA.lv” un “NRA.lv” publikācijās par Aldi Gobzemu un viņa “Twitter” ierakstos laika posmā no 2020. gada oktobrim līdz 2021. gada martam. Darba teorētiskā daļa ietver politiskās komunikācijas jēdzienu, dezinformācijas lomu politiskajā komunikācijā, populisma jēdziena un komunikācijas skaidrojumu, populisma un mediju attiecību raksturojumu, kā arī mediju dienaskārtības teorijas aprakstu. Teorijas izklāstā apkopota informācija par A. Gobzemu un analizētajiem ziņu portāliem. Pētījuma rezultāti iegūti ar kvantitatīvās un kvalitatīvās kontentanalīzes palīdzību, kā arī veicot intervijas ar mediju pārstāvjiem. A. Gobzema “Twitter” populisma komunikācijā visbiežāk izmantoti antielitisma un tautas varas uzsvēršanas elementi. Populisma izpausmes ziņu portālos “LSM.lv”, “Delfi.lv”, “Tvnet.lv”, “Jauns.lv” un “LA.lv” ietekmē žurnālista ikdienas rutīnas, izvēloties saturā iekļaut A. Gobzema “Twitter” ierakstus, citātus vai to atstāstījumus, tādējādi veicinot mediatizētu populismu. Retāk ziņu portālus var raksturot kā populistiskus medijus, taču šis apzīmējums visvairāk atbilst portālam “NRA.lv”, jo tajā publicētajos viedokļu rakstos iekļauts žurnālistu populistiskais viedoklis, kas akcentē antielitismu. The aim of this master’s thesis is to perform populism communication analysis of Aldis Gobzems “Twitter” posts and Latvian news outlets “LSM.lv”, “Tvnet.lv”, “Jauns.lv”, “LA.lv” and “NRA.lv” publications about A. Gobzems during the time period between October 2020 and March 2021. The theoretical research will include defining political communication, the role of disinformation in political communication, explanation of the term “populist communication” and populism’s relationship with the media as well as the media agenda-setting theory. The theoretical research also summarises findings regarding Aldis Gobzems and relevant news outlets. The research was gathered using quantitative and qualitative content analysis as well as interviews with media professionals. In his populism communication on “Twitter”, A. Gobzems mainly emphasizes anti-elitism and the power of the nation. The signs of populism in news outlets such as “LSM.lv”, “Delfi.lv”, “Tvnet.lv”, “Jauns.lv” and “LA.lv’” can be affected by the daily routines of journalists as they choose to include A. Gobzems’s “Twitter” posts whilst promoting mediatized populism. It is rare that news outlets can be described as populist media channels, however, it is most applicable to a news outlet “NRA.lv” as it publishes opinions that include the journalists’ populist opinions that emphasize anti-elitism.