Skanošie žesti 5-6 gadīgu bērnu ritma izjūtas pilnveidei pirmsskolā
Author
Graudiņa, Astra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stramkale, Ligita
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā “Skanošie žesti 5-6 gadīgu bērnu ritma izjūtas pilnveidei pirmsskolā” aktualizētas skanošo žestu sniegtās iespējas ritma izjūtas pilnveides veicināšanai pirmsskolas izglītības procesā. Diplomdarbs sastāv no divām daļām. Pirmajā daļā veikta mūzikas psiholoģijas un pedagoģijas avotu analīze par ritma izjūtas pilnveides iespējām pirmsskolā, pirmsskolas mācību procesu regulējošo dokumentu izpēte par plānotajiem 5-6 gadīgu bērnu sasniedzamajiem rezultātiem ritma izjūtas pilnveidē, kā arī apzināti pirmsskolas pedagogiem pieejamie metodiskie materiāli saistībā ar skanošajiem žestiem. Mūzikas psiholoģijas avotos atklāta ritma izjūtas saistība ar citu kognitīvo procesu, tostarp runas uztveres un valodas attīstību, kā arī fizisko īpašību attīstību – lielo un smalko motoriku, kustību koordināciju. Analizējot mūzikas pedagoģijas avotus latviešu valodā, tiek secināts, ka nepieciešams precizēt skanošo žestu definīciju un iezīmēt atšķirību starp jēdzieniem skanošie žesti un ķermeņa perkusijas. Otrās – empīriskās pētījuma daļas – ietvaros apzināta skanošo žestu aktualitāte pirmsskolas pedagogu praktiskajā darbībā, izstrādāta un aprobēta uzdevumu kopa skanošo žestu iekļaušanai 5-6 gadīgu bērnu pirmsskolas izglītības procesā un veikta iegūto rezultātu analīze, kā arī piedāvāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem skanošo žestu izmantošanai pirmsskolas rotaļnodarbībās ritma izjūtas pilnveides procesā. Pedagoģiskā pētījuma mērķis – teorētiski analizēt un empīriski noteikt ritma izjūtas pilnveides iespējas 5-6 gadīgiem bērniem ar skanošo žestu palīdzību pirmsskolas mūzikas rotaļnodarbībās. Pētījuma praktiskajā daļā izmantota jaukto metožu pieeja, ar kuras palīdzību novērojumos un anketaptaujā iegūtie dati tiek analizēti gan ar kvalitatīvās kontentanalīzes metodi, gan kvantitatīvi – ar statistikas analīzi, apvienojot iegūto informāciju kopīgā rezultātu interpretācijā. Tiek izdarīts secinājums, ka skanošo žestu iekļaušana pirmsskolas izglītības procesā palīdz pilnveidot 5-6 gadīgu bērnu ritma izjūtu. Atslēgvārdi: Skanošie žesti, ritma izjūta, 5-6 gadīgi bērni, pirmsskolas izglītības process. The study aims to determine possibilities for improving the sense of rhythm by using body percussion in a preschool educational process. Diploma Thesis consists of two parts. The first part includes analysis of the sources of music psychology and pedagogy about the possibilities of improving the sense of rhythm in preschool, research of documents regulating the pre-school educational process regarding planned results in improving the sense of rhythm of 5-6 year-old children, as well as analysis of existing methodological materials available to preschool teachers about body percussion. Sources of music psychology reveal the connection between the sense of rhythm and other cognitive processes, such as speech perception and language development, as well as the development of physical qualities – gross motor and fine motor skills, and motor coordination. Analysing the sources of music pedagogy in Latvian, it is concluded that the definition of body percussion needs to be clarified, and a distinction between concepts of sound gestures and body percussion needs to be made. The second – empirical part – includes identifying the topicality of body percussion in the practical work of preschool teachers, developing a set of tasks with body percussion elements for 5-6 year-old children in preschool, approbating it, analysing the results, and offering recommendations to preschool teachers on implementing body percussion in the process of developing the sense of rhythm of 5-6 year-old children in preschool. The aim of pedagogical research is to theoretically analyse and empirically determine the possibilities of improving the sense of rhythm of 5-6 year-old children using body percussion in preschool music lessons. The approach of mixed methods is being used in the practical part of the study to analyse the data obtained in the questionnaire and during pedagogical observation with methods of qualitative content analysis and – quantitative – statistical analysis. The information obtained is integrated in the overall interpretation of the results. It is concluded that the inclusion of body percussion in the preschool educational process helps to improve the sense of rhythm of 5-6 year-old children. Keywords: Body percussion, sense of rhythm, musical upbringing, 5-6 year-old children, preschool educational process.