1,5-3 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju veidošanās pirmsskolas izglītības iestādes mācību vidē
Author
Reķe, Rasa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līduma, Anna
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: 1,5-3 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju veidošanās pirmsskolas mācību vidē Darba autore: Rasa Reķe Darba vadītāja: Prof., Dr. Paed., Anna Līduma Kvalifikācijas darba ievadā raksturota situācija pirmsskolā, izstrādātas zinātniskās kategorijas. Izvirzīts pētījuma mērķis: pētīt 1,5-3 gadu vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju veidošanos pirmsskolas mācību vidē Pētījuma pirmajā daļā analizēta dažādu pedagogu, zinātnieku un citu autoru informācija par pašapkalpošanās prasmēm bērniem agrīnā vecuma periodā. Tiek skaidrots, kas ir pašapkalpošanās prasmes un kā tās veidojas. Tika izveidota bērnu pašapkalpošanās prasmju novērtējuma veidlapa, pēc kuras tika veikts empīriskais pētījums pirmsskolas izglītības iestādē. Empīriskais pētījums tika organizēts pirmsskolas izglītības iestādē ar pusotra līdz trīs gadus veciem bērniem. Lai veicinātu viľu pašapkalpošanās prasmes, bērni tika iesaistīti mērķtiecīgi organizētās rotaļnodarbībās. Bērniem bija arī iespēja patstāvīgi darboties ar papildus materiāliem. Pētījuma sākumā tika konstatēts bērnu pašapkalpošanas prasmju līmenis, kas tika salīdzināts ar bērnu sasniegto prasmju līmeni pētījuma beigās pēc bērnu darbības integrētās nodarbībās. Datu ieguvei tika veikts pētījumā iesaistīto bērnu novērojums. Tas tika salīdzināts ar kontrolgrupas datiem, kas tika iegūti citā izglītības iestādē, kurā notika ikdienas darbs bez īpašiem pašapkalpošanās prasmju stimulējošiem uzdevumiem, rotaļām un materiāliem. Pētījuma rezultātā tika secināts, ka, mērķtiecīgi veidojot pirmsskolas mācību vidi pašapkalpošanās prasmju pilnveidošanai, bērni uzrāda labākus rezultātus to apguvē, nekā tad ja pašapkalpošanās prasmēm netiek pievērsta uzmanība ikdienas darbā. Darbs sastāv no 55 lapaspusēm, 8 attēliem, 4 tabulām, 2 pielikumiem. Tika analizēts 31 literatūras un informācijas avots. Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās prasmes, bērns, pirmsskola, agrīns vecums, vide. Title of work: Self-service skills development of 1.5-3-year-old children in preprimary learning environments Author: Rasa Reķe Head of work: Prof., Dr Paed., Anna Līduma The qualification work introduction describes the situation in pre-school, developed scientific categories. Objective of study: to study self-service skills in children aged 1.5-3 in pre-primary learning environments. The first part of the study analyses information from various educators, scientists and other authors on self-service skills for children in the early age. It explains what self-service skills are and how they build. A child self-service skills assessment form was created, followed by an empirical study at a preschool education institution. The empirical study was organised in a preschool institution with children of one and a half to three years old. To promote their self-serving skills, children were involved in targeted organized playing lessons. Children also had the opportunity to operate independently with additional materials. At the beginning of the study, the level of self-serving skills of children was identified compared to the level of skills achieved by children at the end of the study after children worked in integrated lessons. An observation of the children involved in the study was conducted for data collection. This was compared to the control group data obtained at another educational institution where everyday work took place without specific self-service skills-stimulating tasks, games and materials. The study concluded that by targeting the pre-school learning environment for selfservice skills development, children show better results in their learning than when selfservice skills are not addressed in day-to-day work. The work consists of 55 pages, 8 pictures, 4 tables, 2 attachments. 31 sources of literature and information were analysed. Key words: self-service skills, child, preschool, early age, environment.