Literāro pasaku izmantošana 5-6 gadus vecu bērnu vērtībizpratnes veicināšanā pirmsskolā
Автор
Spulle, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darba autors: Laura Spulle Kvalifikācijas darba vadītājs: Dr.paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča Kvalifikācijas darba temats: “Literāro pasaku izmantošana 5-6 gadus vecu bērnu vērtībizpratnes veicināšanā pirmsskolā”. Kvalifikācijas darba mērķis: pētīt literāro pasaku izmantošanu 5-6 gadus vecu bērnu vērtībizpratnes veicināšanā pirmsskolā. Darbs sastāv no divām nodaļām un septiņām apakšnodaļām. Darba pirmajā nodaļā ir sniegts pasakas kā vērtību avota raksturojums, analizētas pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku teorijas par vērtību izpratni, kā arī raksturota 5-6 gadus vecu bērnu vērtību izpratne un analizētas vērtību izpratnes veicināšanas iespējas pirmsskolā. Darba otrajā nodaļā tika veikta praktiskā izpēte ar mērķi noskaidrot, vai literārās pasakas lasīšana un tajā ietverto vērtību pārrunāšana, ilustrēšana sekmē 5 – 6 gadus vecu bērnu vērtību izpratnes veidošanos. Pētījuma gaitā tika izmantotas divas literārās pasakas. Nolūkā sekmēt bērnu iztēles un stāstītprasmes veidošanos, kā arī noskaidrot bērnu attieksmi pret tādām vērtībām, kā draudzība, empātija, sadarbība, vēlme palīdzēt otram, bērniem tika lūgts izdomāt un ilustrēt pasakas nobeigumu pašiem. Tad, lai veicinātu bērnu prasmi pamanīt otrā cilvēkā labu rīcību, bērni gatavoja labo darbu žetonus un dāvināja tos citiem, paslavējot par ko pozitīvu. Otrās pasakas izpētes gaitā tika noskaidrota bērnu attieksme pret kārtību, izpalīdzēšanu otram, sadarbības prasmēm, darbu. Praktisko nodarbību gaitā tika novērota bērnu prasme rūpēties par lietām, sakārtot savu apkārtējo vidi. Pētījuma gaitā apstiprinājās, ka literāro darbu izmantošana sekmē 5 – 6 gadus vecu bērnu vērtībizpratnes veidošanos. Darba apjoms ir 58 lpp., tajā ievietoti 20 attēli, 3 tabulas. Teorētisko jautājumu pētniecībai un analīzei izmantotas 28 literatūras vienības, tai skaitā 25 latviešu valodā, 1 angļu valodā, 2 krievu valodā. Darbam pievienoti 2 pielikumi. Atslēgas vārdi: vērtības, vērtībizpratne, pirmsskolas vecums, pasakas. Author of the qualification work: Laura Spulle Head of qualification work: Dr.paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča Subject of the qualification: “Using literary fairy tales to promote the value of children 5 – 6 years of age in preschool”. Aim of the qualification: to study the use of literary fairy tales to promote the values of 5 – 6 year olds in pre-school. The thesis consists of two chapters and seven sub-chapters. The first chapter of the thesis describes the fairy tale as a source of values, analyses the theories of pedagogical and psychological scientists on the unerstanding of values, describes the understanding of values of 5 – 6 year old children and analyses the possibilities of promoting the understanding of values in pre-school. In the second chapter of the thesis, practical research was carried out with the aim to find out whether reading a literary fairy tale and discussing and illustrating the values contained in it contributes to the development of 5 – 6 year old children’s understanding of values. Two literary tales were used in the research. In order to stimulate children’s imagination and storytelling skills, as well as to find out their attitudes towards values such as friendship, empathy, cooperation and the desire to help others, children were asked to invent and illustrate the ending of the story themselves. Then, to encourage children to recognise good deeds in others, they made good deed tokens and gave them to others, praising them for something positive. The second story was studied in order to find out the children’s attitudes towards order, helping others, cooperation skills and work. During the practical sessions, the children were observed taking care of things and tidyng up their surroundings. The study confirmed that the use of literary works contributes to the development of the values of 5-6-year-olds. The volume of the paper is 58 pages, with 20 figures and 3 tables. For the research and analysis of the theoretical issues 28 items of literature were used, including 25 in Latvian, 1 in English, 2 in Russian. The work is accompanied by 2 annexes. Keywords: values, value understanding, preschool, fairy tales.