Skaņu izrunas traucējumu novēršanas iespējas bērniem 3 - 5 gadu vecumā
Author
Leimane, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma - ‘’ Skaņu izrunas traucējumu novēršanas iespējas bērniem 3 – 5 gadu vecumā’’. Kvalifikācijas darba autore Anita Leimane. Darba zinātniskā vadītāja Dr. Psych. Tija Zīriņa Darba apjoms: 82 lapas, 15 tabulas, 12 attēli, 10 pielikumi un 63 literatūras un informācijas avoti. Kvalifikācijas darba mērķis – teorētiski un praktiski izpētīt skaņu izrunas traucējumu novēršanas iespējas bērniem 3 -5 gadu vecumā, Pētījuma uzdevumi: veikt bērna runas attīstības raksturojumu kopumā 3 – 5 gadu vecumā, analizēt un pētīt dažādu psihologu un pedagogu atziņas par skaņu izrunas traucējumiem un to novēršanu, veikt pētījumu par skaņas izrunas traucējumiem un to novēršanu pedagoģiskajā procesā pirmsskolā, analizēt iegūtos rezultātus un piemērot atbilstošus uzdevumus, vingrinājumus, rotaļas, lai novērstu nepareizu skaņu izrunu. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Darba pirmajā daļā autore pēta un analizē dažādu pedagogu, psihologu un citu speciālistu atzinumus. Tiek analizēti bērnu skaņu izrunas attīstības traucējumu iemesli un valodas attīstība kopumā 3 – 5 gadus veciem bērniem. Darba praktiskajā daļā darba autore veica pedagoģisko vērošanu. Praktiskajā darbībā tika meklēts, kādas metodes varētu tikt pielietotas pareizai skaņu izrunas veicināšanai. Pētījuma iegūtie rezultāti tiek analizēti, tiek izvirzīti kritēriji, lai novērtētu bērnu fonētisko un fonemātisko uztveri. Rezultāti tika apkopoti tabulās un salīdzināti diagrammās.Atslēgvārdi: pareiza skaņu izruna, skaņu izrunas traucējumi, vingrinājumi, rotaļas, pirmsskola, pedagoģiskais process. The topic of the qualification paper – ‘’Opportunities for the prevention of sound pronnunciation disorders in children aged 3 to 5’’ Author of the qualification paper – Anita Leimane Scientific supervisor of the paper – Dr. Psych. Tija Zīriņa Scope of the paper: 63 pagaes, 15 tables, 12 pictures, 10 attachments and 63 sources of literature and information. The aim of the qualification paper – to theoreticaly and practically study the possibilities of preventing sound pronunciation disorders in children aged 3 to 5’’. Tasks of the research to characterize the development of a child’s speech at the age 3 to 5 years, to analyze and sttudy the findings of various psychologists and teachers about sound pronunciation disorders and their prevention to conduct research on sound pronunciation disorders and their prevention in presschool analyze the results and apply relevant tasks exercises, games to preventincorrect pronunciation of sounds. The paper consists of two parts – theoretical and empirical. In the first part of the work, the author researches and analyzes the researh and conclusions of various teachers, psychologists and other specialists on the relevant topic. The causes of developmental disorders of children’s sound pronunciation and language development in general for 3 to 5 year old children are analyzed. In the practical part of the work, the author of the work perfomed pedagogical observation and tried to discover methods, that could be applied to facilitate correct sound pronunciation. The results of the research are analyzed, criteria are set to assess children’s phonetic and phonemic perception, The results were summarized in tables and compared in graphs. Keywords: correct sound pronunciation, sound pronunciation disorders, exercises, games, preschool, pedagogical process.