Pašapkalpošanās prasmju veicināšana jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Dūdiņa, Illa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba mērķis ir analizēt bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšanas pedagoģiskās iespējas pirmsskolas izglītības iestādē. Pirmajā daļā atspoguļota pētījuma teorētiskā bāze: pedagogu, psihologu un ārstu atziņas, kurās skaidrota pašapkalpošanās prasmju būtība, kā arī skatīta jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšana vecumposma attīstības īpatnību kontekstā. Empīriskajā daļā tiek pētīts un analizēts, kā veiksmīgi pielāgot vidi, izmantot rotaļu un tās elementus, pašapkalpošanās prasmju attīstībai un pilnveidei jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem. Kā aktuālākās pašaprūpes prasmes šī vecumposma bērniem izvēlētas: ēšana, ģērbšanās, roku mazgāšana un podiņmācība. Izmantojot vairākas atšķirīgas pedagoģiskās metodes un paņēmienus, pētījuma gaitā tiek pierādīta darba sākumā izvirzītā hipotēze, ka pašapkalpošanās prasmes bērniem veidojas veiksmīgāk, ja pieaugušais ir kā paraugs bērnam, ja bērns tiek pozitīvi motivēts un ja vide tiek pielāgota, lai bērns spētu patstāvīgi darboties. Pētījuma gaitā secināts, ka pašapkalpošanās prasmes ir vienas no pamatprasmēm, kas veicina bērna patstāvību un socializāciju. To apguve būtiski iespaido bērna pozitīva pašvērtējuma veidošanos. Kvalifikācijas darba struktūra: ievads, 2 nodaļas, 7 apakšnodaļas, 14 tabulas, 5 attēli, 7 pielikumi, darba noslēgumā izvirzīti secinājumi un priekšlikumi. Darbā izmantoti 50 informācijas avoti, no tiem 17 svešvalodā. Darba apjoms: 57 lappuses. Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās prasmes, jaunākais pirmsskolas vecums, motivēšana, rotaļas. The aim of the qualification paper is to analyze pedagogical possibilities of promoting children's self-service skills in a preschool educational institution. The first part reflects the theoretical basis of research: findings of teachers, psychologists and doctors, which explain the essence of self-care skills, as well as the promotion of self-care skills of younger preschool children in the context of age development. The empirical part researches and analyzes how to successfully adapt the environment, use play and its elements, for the development and improvement of self-service skills of young children of preschool age. Eating, dressing, hand-washing and potty training have been chosen as the most important self-care skills for children of this age group. Using several various pedagogical methods and techniques, the research proves the hypothesis proposed at the beginning of the paper that children develop self-service skills more successfully if the adult is a role model for the child, if the child receives positive motivation and the environment is adapted to work independently. In the course of the research, it was concluded that self-service skills are one of the basic skills that promote a child's independence and socialization. Acquiring them influences the formation of a child's positive self-esteem significantly. Structure of the qualification paper: introduction, 2 chapters, 7 subsections, 14 tables, 5 figures, 7 appendices, conclusions and suggestions at the end of the paper. 50 sources of information were used in creation of the paper, 17 of them in foreign languages. The paper consists of 57 pages. Keywords: self-service skills, youngest preschool age, motivation, games.