• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vārdu krājuma bagātināšana 3-4 gadus veciem bērniem rotaļās un spēlēs

Thumbnail
View/Open
299-84992-Sedlina_Kristine_ks19138.pdf (946.7Kb)
Author
Sedliņa, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs: Vārdu krājuma bagātināšana 3-4 gadus veciem bērniem rotaļās un spēlēs. Darba autors: Kristīne Sedliņa Darba mērķis: Teorētiski un praktiski izpētīt 3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas un aktivizēšanas iespējas rotaļās un spēlēs. Darba saturs. Darba pirmajā daļā teorētiski tiek pētīta bērnu vārda krājuma būtība un paplašināšanas iespējas – apzināti logopēdiskie un sīkās motorikas vingrinājumi, kā arī vārdu krājuma aktivizēšana dialogos un rotaļas. Teorētiskajā daļā tiek analizēts rotaļu un spēļu iedalījums un pielietojums vārdu krājuma bagātināšanā un aktivizēšanā. Tiek apkopotas arī 3-4 gadu vecu bērnu attīstības īpatnības pētāmā temata kontekstā. Darba otrajā nodaļā tiek veikts pētījums, lai praktiski pārbaudītu darbā izvirzīto hipotēzi. Tika izzināta 3-4 gadu veco bērnu vecāku novērojumi un pieredze savu bērnu vārdu krājuma bagātināšanā. Tika izstrādāti kritēriji, uz kuriem balstoties, tika veikta Siguldas X pirmsskolas otrās vecuma grupiņas bērnu vārdu krājuma novērtēšana. Bērnu vārdu krājumi tika novērtēti pirms un pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības. Darba rezultāti. Teorētiski un praktiski izpētot 3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas un aktivizēšanas iespējas rotaļās un spēlēs, tika izdarīti 8 secinājumi. Kvalifikācijas darbā iegūto kvalitatīvo un kvantitatīvo datu apkopojums ļāva secināt, ka darba sākumā pieņemtā hipotēze ir pareiza. 3-4 gadu vecu bērnu vārdu krājuma bagātināšana un aktivizēšana noritēs sekmīgi, ja : •tiks piedāvātas interesi raisošas kustību rotaļas un skaitām panti, kas rada pozitīvo emociju un iesaistīšanās aktivitātes pieaugumu, •vienlaikus ar vārdu krājuma paplašināšanu notiks arī vārdu nozīmes skaidrojums un pielietošanas vingrinājumi. Darba apjoms: Darbā ir 43 lappuses, 10 attēli, 3 tabulas, 23 literatūras avoti, 2 pielikumi. Atslēgvārdi: Vārdu krājums, rotaļa, spēle, pedagoģiskais process. 
 
Anotation Qualification work: Vocabulary enrichment for 3-4 year old children in games. The author: Kristīne Sedliņa Aim of the work: Theoretically and practically study the possibilities of expanding and activating the vocabulary of 3-4 year old children in games. Content of the work. In the first part of the work, the essence of children's vocabulary and the possibilities of expansion are theoretically studied - speech therapy and small motor skills exercises are identified, as well as vocabulary activation in dialogues and games. The theoretical part analyzes the division and application of games and games in the enrichment and activation of vocabulary. The peculiarities of the development of 3-4 year old children in the context of the research topic are also summarized. In the second chapter of the work, a research is carried out in order to practically test the hypothesis put forward in the work. The observations of parents of 3-4 year old children and their experience in enriching their children's vocabulary were explored. Criteria were developed on the basis of which the evaluation of the vocabulary of the second age group of Sigulda X preschool children was performed. Children's vocabulary was assessed before and after the pedagogical activity. Work results. Theoretically and practically researching the possibilities of expanding and activating the vocabulary of 3-4 year old children in games and games, 8 conclusions were made. The summary of qualitative and quantitative data obtained in the qualification work allowed to conclude that the hypothesis accepted at the beginning of the work is correct. The vocabulary and activation of the vocabulary of 3-4 year old children will be successful if: •interesting movement games and a countable articles will be offered, which will increase the positive emotions and involvement activity, •at the same time as expanding the vocabulary, there will be an explanation of the meaning of the words and exercises to use them. Work consists of: 43 pages, 10 figures, 3 tables, 23 references, 2 appendix. Keywords: Vocabulary, play, game, pedagogical process.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57212
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV