Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā
Author
Vētrāja, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Balstoties apgalvojumā, ka jautājums par vērtībizglītību un tikumisko audzināšanu ir aktuāls visā sabiedrībā, darba autore sava bakalaura darba ietvaros izvēlējās pētīt literāro darbu ietekmi vērtību izpratnes sekmēšanā bērniem pirmsskolas posmā. Darba teorētiskajā daļā autore apkopoja un secīgi analizēja populārzinātniskajā literatūrā pieejamās pedagogu, psihologu, filosofu un sociologu atziņas par vērtībām un tikumiem, apkopoja zināmo par 5 - 6 gadīgu bērnu attīstības īpatnībām, kā arī literatūras izmantošanas iespējām tikumiskajā audzināšanā. Empīriskajā daļā tika veikts eksperimentāls darbs ar izvēlēto pētījuma bāzi – divpadsmit pirmsskolas audzēkņiem. Darba gaitā apstiprinājās pētījuma sākumā izvirzītā hipotēze, ka literārie darbi sekmē vērtību izpratnes veidošanos tad, ja: tie atlasīti atbilstoši bērnu pieredzei un interesēm; tie tiek mērķtiecīgi pārrunāti un analizēti kā arī literārajos darbos aprakstītie notikumi tiek saistīti ar reālo dzīvi. Noslēgumā tika apkopoti iegūtie rezultāti, izdarīti secinājumi un izstrādāti priekšlikumi literāro darbu izmantošanas iespējām tikumisko vērtību apguvē pirmsskolas posmā. Bakalaura darba struktūra: ievads, divas daļas, 11 tabulas, 4 attēli, 8 pielikumi, darba kopējais apjoms 79. lpp. Darbā izmantoti kopskaitā 70 literatūras un citi informācijas avoti, no tiem 22 svešvalodā. Atslēgas vārdi: vērtības; tikumi; prasmes; literārie darbi; vecākais pirmsskolas vecums. Based on the statement that the issue of value education and moral upbringing is relevant in the whole society, the author of the bachelor’s paper chose to study the influence of literary works in promoting the understanding of values in pre-school children. In the theoretical part of the paper, the author summarized and sequentially analyzed the findings of teachers, psychologists, philosophers and sociologists on the values and virtues available in the popular science literature, summarized the peculiarities of development of 5-6 year old children, as well as the possibilities of using literature in moral education. In the empirical part, experimental work was performed with the chosen research base - twelve preschool students. In the course of the work, the hypothesis put forward at the beginning of the research was confirmed in that literary works promote the formation of an understanding of values if: they are selected according to the children's experience and interests; they are purposefully discussed and analyzed, and the events described in the literary works are related to real life. At the end, the obtained results were summarized, conclusions were made and proposals for the use of literary works in acquisition of moral values in the pre-school stage were developed. Structure of the bachelor's paper: introduction, two parts, 11 tables, 4 figures, 8 appendices, the total volume of the paper - 79 pages. A total of 70 sources of literature and other information have been used in development of the paper, 22 of them in foreign languages. Keywords: values; virtues; skills; literary works; older preschool age.