Digitālo aproču izmantošana skolēniem ar funkcionāliem attīstības traucējumiem pozitīvas uzvedības un komunikācijas veicināšanai
Author
Liepa, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Ilze Liepa Pētījuma temata nosaukums: Digitālo aproču izmantošana skolēniem ar funkcionāliem attīstības traucējumiem pozitīvas uzvedības un komunikācijas veicināšanai. Darba aktualitāte: Maģistra darbā tika aktualizēts jautājums par nepieciešamību skolēniem ar funkcionāliem attīstības traucējumiem dzīves kvalitātes uzlabošanā pielietot digitālās komunikācijas aproces – ievērojot vienotu alternatīvās/ augmentatīvās komunikācijas līdzekli – Widgit simbolu valodu. Darba autore, analizējot un pētot teorētisko literatūru, sniedz atbildi uz pētāmo jautājumu kā spēja “būt saprastam un saprast” citus saziņas procesā izmantojot alternatīvās un/ vai augmentatīvās komunikācijas līdzekli – digitālās komunikācijas aproci atvieglotu neverbāli runājošiem skolēniem ar funkcionāliem attīstības traucējumiem komunikācijas procesu un veicinātu vēlamu/ pozitīvu uzvedību. Darba mērķis: pamatot digitālo aproču nepieciešamību, to lietošanu komunikācijas procesā skolēniem ar funkcionāliem attīstības traucējumiem, piedāvāt to kā iespējamo risinājumu pozitīvas uzvedības un komunikācijas veicināšanai. Darba metodes: 1)teorētiskās literatūras un avotu izpēte maģistra darba tēmas aktualitātes kontekstā; 2)pedagoģiskā novērošana un izmēģinājuma darbība, kam seko atkārtota novērošana; 3)skolēnu vecāku anketēšana; 4)datu apstrāde un analīze. Maģistra darba teorētiskās daļas rezultāti: maģistra darba teorētiskajā un empīriskajā daļā gūtie rezultāti apliecina, ka digitālās komunikācijas aproces palīdz nodrošināt komunikācijas iespējas un veicina pozitīvu uzvedību skolēniem ar funkcionāliem attīstības traucējumiem. Author of the work: Ilze Liepa Title of the research topic: Use of augmentative communication bracelets in special education institutions for students with mental disorders. Importance of subject: In the diploma paper “Use of augmentative communication bracelets in special education institutions for students with mental disorders” topic has been actualized about increasing life quality for students with mental disability with help of augmentative communication bracelets using unified Widgit symbol language. By researching and analyzing theoretical literature, author of this paper gives answers on this topic and how the ability to “Understand and be understood” by using alternative means of communication such as augmentative communication bracelets would relieve communication for non-verbal speaking students that suffer from mental disability as well promote positive attitude. Aim of the thesis: to substantiate the need for augmentative communication bracelets their use in communication process between students with mental disability and offer it as a solution for promoting positive attitude. Work methods: 1)theoretical literature research in the context of topicality of the master's thesis; 2)pedagogical observation and pilot action followed by repeated observation; 3)survey of parents; 4)data processing and analysis. Results of masters thesis: The results in theory and pilot project confirms that augmentative communication bracelets helps students with mental disorders to promote positive attitude and improve their communication.