Literāro darbu iepazīšana kā kritiskās domāšanas attīstības sekmējošs process 6. dzīves gadā
Author
Medne, Aija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Darba temats - Literāro darbu iepazīšana kā kritiskās domāšanas attīstības sekmējošs process 6. dzīves gadā. Bakalaura darba mērķis ir teorētiski izzināt un praktiski pētīt kritiskās domāšanas attīstības iespējas literāro darbu iepazīšanas procesā 6. dzīves gadā. 1.nodaļa – apkopotas un analizētas pedagogu, psihologu un teorētiķu atziņas par kritisko domāšanas, veikts 5- 6 gadīgu bērnu attīstības raksturojums. Analizētas autoru teorijas par kritiskās domāšanas attīstības sekmēšanu pirmsskolā, izzinātas literāro darbu izmantošanas iespējas kritiskās domāšanas attīstības sekmēšanai. Tiek secināts, ka 6. dzīves gadā viens no piemērotākajiem veidiem kā attīstīt bērnu kritiskās domāšanas attīstību ir literāro darbu iepazīšana un analīze. 2.nodaļa – sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums. Veicot aptauju, izzināts pedagogu viedoklis kritiskās domāšanas attīstības aspektā, balstoties uz pedagogu, psihologu atziņām, izstrādāti kritiskās domāšanas vērtēšanas kritēriji un rādītāji. Atspoguļots praktiskais darbs ar bērniem, izmantojot literāros darbus bērnu kritiskās domāšanas attīstības sekmēšanā. Analizēti iegūtie empīriskā pētījuma rezultāti un veikti secinājumi. Pētījuma laikā gūts apstiprinājums, ka tad, ja literārie darbi atbilst bērnu pieredzei, vajadzībām un interesēm un to iepazīšanas norisē skolotājs izmanto paņēmienus, kas rosina bērnus domāt, analizēt uztverto un izteikt par to spriedumus, kritiskā domāšana tiek sekmēta. Bakalaura darba apjoms: 80 lpp., tajās ietverti 6 attēli, 7 tabulas, 9 pielikumi, izmantoti 38 literatūras avoti. The topic of the work - To promote the development of critical thinking as a process in the sixth year of life getting acquainted with literary works. The aim of the bachelor's work is to theoretically explore and practically explore the possibilities of developing critical thinking in the process of getting to know literary works in the 6th year of life. Chapter 1 – the conclusions of teachers, psychologists and theoreticians on critical thinking have been compiled and analysed, the development characteristics of children aged 5-6 have been carried out. Authors' theories about promoting the development of critical thinking in preschool have been analysed, the possibilities of using literary works to promote the development of critical thinking have been explored. It is concluded that in the 6th year of life one of the most suitable ways to develop the development of children's critical thinking is to get to know and analyse literary works. Chapter 2 – methodological justification of the study is provided. In conducting the survey, the opinion of teachers in the aspect of the development of critical thinking was explored, based on the insights of teachers, psychologists, criteria and indicators for the evaluation of critical thinking have been developed. Practical work with children is reflected in the use of literary works to promote the development of critical thinking of children. The results of the empirical study obtained and conclusions have been drawn. During the research, it has been confirmed that if literary works correspond to the experience, needs and interests of children and in the course of getting to know them, the teacher uses techniques that encourage children to think, analyse the perception and make judgments about it, critical thinking is promoted. Bachelor's work: 80 pages, they contain 11 images, 5 tables, 9 annexes, 38 literature sources used.