Dziedāt mācīšanas procesa loma runas attīstības sekmēšanā bērniem 3 – 4 gadu vecumā
Author
Bindere-Čodere, Katrīna Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Brice, Baiba
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakaulaura darba autore ir Katrīna Anete Bindere-Čodere, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes studente profesionālajā augstākās izglītības programmā “Skolotājs” ar apakšprogrammu “Pirmsskolas un sākumskolas skolotājs”. Darba zinātniskā vadītāja ir Mg.paed. Baiba Brice. Bakalaura darba tēma ir “Dziedāt mācīšanas procesa loma runas attīstības sekmēšanā bērniem 3 – 4 gadu vecumā” ar sekojošu mērķi teorētiski izzināt un praktiski izpētīt dzietātprasmju sekmēšanas ietekmi uz runas attīstību bērniem 3 – 4 gadu vecumā. Pētījuma aktualitāti pastiprina pēdējo gadu tendence pasliktināties bērnu runas un valodas attīstības līmenim, kā arī darba autore uzskata, ka dziedāšana, kā bērnu attīstības veicinātāja, vēl aizvien netiek pienācīgi novērtēta un pielietota. Bakalaura darbs sastāv no divām nodaļām. Pirmajā nodaļā tika pētītas un analizētas pedagoģiski, psiholoģiski un metodiski teorētiskās nostādnes par runas attīstības un dziedāt mācīšanas procesa likumsakarībām bērniem 3 – 4 gadu vecumā. Otrajā nodaļā atspoguļota empīriskā pētījuma gaita un rezultāti. Empīriskā pētījuma galvenie uzdevumi bija veikt pedagoģiskos novērojumus, izstrādāt kritērijus bērnu runas attīstības noteikšanai pētījuma sākumā un beigās, plānot un organizēt dziedāt mācīšanas procesu runas attīstības sekmēšanai bērniem 3 – 4 gadu vecumā. Paralēli tika veiktas intervijas ar pirmsskolas izglītības iestāžu mūzikas pedagogiem ar vairāku gadu pieredzi bērnu muzikalitātes veicināšanā, lai noskaidrotu un salīdzinātu viedokļus par korelāciju starp dziedātprasmju un runas attīstību. Kā arī tika aptaujāti pirmsskolas izglītības iestāžu grupu skolotāji un bērnu vecāki, lai noskaidrotu, cik aktīva un mērķtiecīga ir dziedātprasmju praktizēšana ārpus mūzikas nodarbībām. Pētījumā piedalījās 19 bērni 3 – 4 gadu vecumā, 5 mūzikas skolotājas, 14 grupu skolotājas un 52 bērnu vecāki. Pētījuma gaitā tika atbildēts uz izvirzīto pētāmo jautājumu. Gan teorētiskās atziņas, gan pētījuma rezultāti pierādīja dziedāt mācīšanas procesa pozitīvo ietekmi bērnu runas attīstībā attiecīgajā vecumā. Ar mērķtiecīgi un sistemātiski veidotām muzikālajām nodarbībām, kurās dominē dziedāšana, iespējams sekmīgāk veicināt bērna runas attīstību. Darbā izmantoti 17 attēli, 4 tabulas, 39 bibliogrāfiskās vienības, 7 pielikumi. Kopējais darba apjoms ir 55 lappuses. Atslēgas vārdi: runas attīstība, dziedāšana, bērni, pirmsskola, pedagoģija. The author of the bachelor’s thesis is Katrīna Anete Bindere-Čodere, a student in the professional higher education program “Teacher” with the subprogram “Preschool and Primary School Teacher” at the University of Latvia. The scientific supervisor of the work is Mg.paed. Baiba Brice. The topic of the bachelor's thesis is "The role of singing process in speech development for children aged 3 to 4 years" with the following aim to theoretically and practically study the impact of singing process on speech development. This is a topical issue, because of the tendency of recent years to deteriorate the level of children's speech and language development, as well as the author believes that singing, as a promoter of children's development, is still not properly appreciated and used. The bachelor's thesis consists of two sections. In the first chapter the pedagogical, psychological and methodological theoretical positions on the the relationship between speech development and singing for children aged 3 – 4 years were researched and analyzed. The second chapter presents the course and results of the empirical research. The main tasks of the empirical research were to make pedagogical observations, to develop criteria for determining the development of children's speech at the beginning and end of the research, and to plan and organize singing process to promote speech development in children aged 3 – 4 years. At the same time, the study conducted interviews with music teachers of pre-school institutions with several years of experience in promoting children's musicality in order to find out and compare opinions on the correlation between the development of singing skills and speech. Teachers of pre-school groups and parents of children were also interviewed to find out how active and purposeful it is to practice singing skills outside of music lessons. The study involved 19 children aged 3 – 4 years, 5 music teachers, 14 group teachers and 52 parents. In the course of the research, the research question was answered. The research proved the positive influence of the singing process on the development of children's speech at the respective age. In purposeful and systematic musical lessons with singing dominamce, including voice hygiene, development of singing skills and learning of songs, it is possible to develop children's speech much more successfully. The bachelor’s thesis consists of 17 pictures, 4 tables, 39 bibliographic units, 7 attachments. The total number of pages – 55 pages. Key words: speech development, singing, children, preschool, pedagogy.