Vārdu krājuma paplašināšana rotaļās pirmsskolas vidējā vecumā
Autor
Karele, Marta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba nosaukums – “Vārdu krājuma paplašināšana rotaļās pirmsskolas vidējā vecumā”. Darba autore – Marta Karele. Darba mērķis – teorētiski izzināt un empīriski pārbaudīt vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās pirmsskolā. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskā un empīriskā pētījuma. Teorētiskajā daļā tika analizētas dažādu autoru atziņas par valodas, runas un vārdu krājuma attīstību pirmsskolas vidējā vecumā, rotaļu raksturojums un nozīme 4 – 5 gadu vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšanā. Empīriskajā daļā tika veikts pētījums, izstrādāti vērtēšanas kritēriji, pēc kuriem novērtēts pētāmās bāzes vārdu krājums pirms pētījuma, veikta izmēģinājumdarbība, izmantojot rotaļas, atkārtoti novērtēta pētāmā bāze, salīdzināti iegūtie rezultāti. Pēc pedagoģiskās izmēģinājumdarbības tika pierādīta izvirzītā hipotēze “4 – 5 gadus vecu bērnu vārdu krājums veiksmīgi paplašināsies un bagātināsies, ja skolotājs plānos vārdu krājuma paplašināšanu temata ietvaros, piedāvās rotaļas atbilstoši bērnu vecumam, integrēs tās dienas gaitā”. Darba apjoms – 46 lapaspuses, 5 tabulas, 8 attēli, 53 literatūras avoti. Atslēgas vārdi – valoda, runa, vārdu krājums, 4 – 5 gadu veci bērni, rotaļas, vārdu krājuma paplašināšana. Bachelor's thesis – “Expanding vocabulary in playing activities for middle-aged preschool children”. Author – Marta Karele. The aim of the bachelor’s thesis – theoreticly research and empirically test the possibilities of expanding vocabulary in playing activities in preschool. Thesis consists of two parts - theoretical and empirical research The theoretical part analyzed the findings of various authors on the development of language, speech and vocabulary in the middle-aged preschool children, the characteristics and significance of playing activities for expanding vocabulary for middle-aged preschool children. In the empirical part the research was done, evaluation criteria were developed, according to which the vocabulary of the research base was evaluated before the research, experimental activities were performed using playing activities, the research base was re-evaluated, and the obtained results were compared. After the pedagogical activity, the hypothesis was proved “the vocabulary of 4–5-year-old children will be successfully expanded and enriched if the teacher plans to expand the vocabulary within the topic, offer playing activities according to the age of the children, integrate them during the day”. Thesis consists of – 46 pages, 5 tables, 8 images, 53 literature sources. Keywords – language, speech, vocabulary, 4–5-year-old children, games, vocabulary expansion.