Latviešu valodas apguves sekmēšana pirmsskolas vecuma bērniem bilingvālā vidē mazākumtautību pirmsskolas izglītības iestādē
Autor
Tirne, Arita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba tēma “Latviešu valodas apguves sekmēšana pirmsskolas vecuma bērniem bilingvālā vidē mazākumtautību pirmsskolas izglītības iestādē” Darba autore: Arita Tirne Pētījuma mērķis: teorētiski pētīt divvalodīgu bērnu valodas apguves sekmēšanu pirmsskolas vecumā un apkopot ieteikumus. Darbs sastāv no divām nodaļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā nodaļā tiek analizēta zinatniskā literatūra. Kā arī izpētīts bilingvālās izglītības mērķis bērnu attīstībā un bilingvālas izglītības īpatnības pirmsskolas izglītības līmenī. Tiek pamatots, cik bilingvālā izglītība ir nozīmīga runas un intelekta attīstībai. Kā arī atspoguļota bilingvālā attīstība pirmsskolas vecuma bērniem, faktori, kas ietekmē otras valodas apguvi, kā arī bilingvisma riski. Autore secina, ka tieši pirmsskolas periodā bērns gūst pieredzi un zināšanas par otru valodu, kas atvieglo bērna iekļaušanu citvalodu vidē skolā, kā arī to, ka bilingvālā pieeja paredz zināšanu un prasmju apguvi vienlaicīgi ar latviešu valodas apguvi. Šī apguve notiek straujāk, ja bērnam ir labas pamatprasmes savā dzimtajā valodā, jo tas, ko bērns iemācās dzimtajā valodā, tiek pārnests uz latviešu valodu. Empīriskajā daļā darba autore aprakstīja savu pedagoģisko vērojumu, kurš veikts septiņu mēnešu garumā, liekot uzsvaru uz latviešu valodas apguves prasmju attīstīšanu izmantojot daudzveidīgu metožu un paņēmienu sistēmu, uz kuras balstījās pedagoģiskā darbība. Tika vērots latviešu valodas apguves prasmju attīstības līmenis sākumā un beigās, pēc veiktiem vingrinājumiem un uzdevumiem, vērstiem uz latviešu valodas attīstīšanas sekmēšanu. Pētījuma beigās bija redzama izaugsme, kas liecina par pareizi izvēlētiem mācību uzdevumiem, kas veicināja latviešu valodas prasmju attīstību. Ir izstrādāti priekšlikumi latviešu valodas apguvei bilingvālajā vidē. Bakalaura darbs sastāv no 67 lappusēm: ievada, 2 nodaļām, secinājumiem, priekšlikumiem, 4 tabulām, 7 attēliem, 7 pielikumiem un izmantotās literatūras un informācijas avotu saraksta ar 30 avotiem. Atslēgas vārdi: bilingvisms, pirmsskolas vecumposms. The topic of the bachelor thesis is "Promoting Latvian language learning for preschool children in a bilingual environment in a minority preschool educational institution". Author of the bachelor thesis: Arita Tirne. The objectives of study: to theoretically study the promotion of bilingual children's language learning at preschool age and to summarize recommendations. The bachelor thesis consists of theoretical and empirical section. The theoretical section analyses the scientific literature. The aim of bilingual education in children's development and the characteristics of bilingual education at the level of pre-school education have been studied, substantiated the importance of bilingual education for the development of speech and intellect. The factors of bilingual development of preschool children that affect learning of second language, as well the risks of bilingualism are reflected. The author concludes that during the pre-school period the child gains experience and knowledge of a second language, that facilitates the child's integration in a foreign language environment at school, as well as the bilingual approach foreseen acquiring knowledge and skills at the same time as learning Latvian. If the child has good basic skills in his or her mother tongue, learning is faster, because what the child learns in the mother tongue is transferred to the Latvian language. In the empirical section, the author described her pedagogical observation, which was carried out over a period of seven months, emphasizing the development of Latvian language skills using a system of diverse methods and techniques, on which the pedagogical activity was based. The level of development of Latvian language acquisition skills was observed at the beginning and end of the study, according to the exercises and tasks performed, aimed at promoting the development of the Latvian language. At the end of the study was observed growth, which indicates to the well-chosen learning tasks that contributed to the development of Latvian language skills. Proposals for learning the Latvian language in a bilingual environment have been developed. The thesis consists of 67 pages: introduction, 2 chapters, conclusions, 4 tables, 7 figures, 7 appendices and a list of used literature and information sources with 30 sources. Keywords: bilingualism, preschool age.