Vidējā pirmsskolas vecuma bērna vārdu krājuma paplašināšana sadarbībā ar ğimeni
Autor
Burkeviča, Esmeralda Etele
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs tika izstrādāts par tēmu “Vidējā pirmsskolas vecuma bērna vārdu krājuma paplašināšana sadarbībā ar ģimeni”. Mūsdienu bērniem vārdu krājuma paplašināšana ir aktuāla problēma, kas ietekmē bērna turpmākās dzīves kvalitāti. Ir ļoti svarīgi laicīgi diagnosticēt bērna runas attīstības traucējumus, lai veiksmīgāk tos uzlabotu, jo runas veidošanās sākas tieši pirmsskolas vecumā. Tam ir nepieciešamas pareizas metodes un motivācija. Pētījuma mērķis ir noskaidrot ģimenes ietekmi bērna vārdu krājuma paplašināšanas procesā. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tika izskatīts runas attīstības process, sasaistot to ar vidējā pirmsskolas vecuma bērna vārdu krājuma paplašināšanu, tās metodēm un sadarbību ar ģimeni. Tiek apstiprināts, ka sadarbība ar ģimeni pozitīvi ietekmē bērnu runas attīstību un vārdu krājuma paplašināšanos. Kā arī tika konstatēts, ka svarīgs aspekts bērna runas attīstībai ir vecāku un skolotāju zināšanu līmenis, kā arī kopīga mērķa izvirze. Empīriskajā daļā tika veikts pētījums par skolotāju un ģimenes sadarbību bērna vārdu krājuma paplašināšanā. Sakarā ar epidemioloģisko pasākumu ieviešanu covid-19 pandēmijas ietekmē, autorei neizdevās īstenot pētījumu klātienē ar bērniem un viņu vecākiem, taču, balstoties uz iepriekšējās prakses pieredzi un izpētītajiem literatūras avotiem, izveidoja aptauju ar jautājumiem (atbildēja 104 respondenti) Google platformā (Google veidlapas) (skat. 1.pielikumu). Tika izveidoti jautājumi, kas dotu precīzas atbildes par vidēja pirmsskolas vecuma bērnu vecāku uzskatiem, pieredzi vārdu krājuma paplašināšanā un sadarbībā ar skolotājiem. Kā arī piecu bērnu vērojums (sakarā ar covid – 19 ierobežojumiem) un vārdu krājuma attīstības līmeņa noteikšana. Analizējot pētījuma rezultātus tika novērots, ka lielākā daļa vecāku atdzīst sadarbību ar skolotājiem par efektīvu līdzekli vārdu krājuma paplašināšanai, kā arī sadarbojas ar skolotājiem, strādājot individuāli ar savu bērnu. Tika noskaidrots, ka vecāki izmanto dažādas metodes vārdu krājuma paplašināšanai, kas ir ļoti būtiski, jo tas nozīmē, ka runas attīstības procesam tiek veltīta uzmanība un laiks, ko pirmsskolas vecuma bērnam ir tik ļoti nepieciešami saņemt no saviem vecākiem. Atslēgas vārdi: VIDĒJĀ PIRMSSKOLAS VECUMA BĒRNI, RUNAS ATTĪSTĪBA, VĀRDU KRĀJUMS, SADARBĪBA, ĢIMENE, METODES, UZDEVUMI. Kvalifikācijas darba apjoms: 56 lpp., 19 attēli, 2 shēmas, 6 tabulas, 3 pielikumi. The qualification work was developed on the theme of “Expanding the middle childhood child’s vocabulary in partnership with family”. For today’s children, expanding the vocabulary is a pressing problem that affects the quality of a child’s future life. It is very important to diagnose child speech disorders in time to improve them more successfully, as speech begins directly at the pre-primary age. This requires proper methods and motivation. The study aims to clarify the family’s influence in the process of expanding a child’s vocabulary. The study consists of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part examined the process of speech development, linking it to the extension of the average pre-school child’s vocabulary, its methods and its cooperation with the family. It is confirmed that cooperation with the family has a positive impact on the development of child speech and on the expansion of the vocabulary. And it was also found that the level of knowledge of parents and teachers, as well as the development of a common goal, was important to the development of the child’s speech. In the empirical part, a study was conducted on teacher and family cooperation in expanding the child’s vocabulary. Due to the introduction of epidemiological measures under the influence of the covid-19 pandemic, the author failed to carry out a study in person with children and their parents, but based on previous practice experience and research literature sources, a questionnaire was created (104 respondents replied) on the Google platform (Google forms). Questions were created that would give precise answers to the views of parents of middle-aged children, experience in expanding the vocabulary, and in cooperation with teachers. As well as watching five children (due to covid – 19 restrictions) and setting the level of development of the vocabulary. Analysis of the results of the study, it was observed that the majority of parents renounce cooperation with teachers as an effective means of expanding the vocabulary, as well as cooperating with teachers when working individually with their child. It was found that parents used different methods for expanding the vocabulary, which is crucial because it means that the speech development process is focused on the attention and time that a child of preschool needs so much to receive from their parents. Key words: CHILDREN OF THE AVERAGE PRESCHOOL AGE, SPEECH DEVELOPMENT, VOCABULARY, COLLABORATION, FAMILY, METHODS, TASKS. Volume of qualification work: p. 56, 19 pictures, 2 schemes, 6 tables, 3 attachments.