Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārda krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās un spēlēs
Autor
Eimane, Līva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autors: Līva Eimane Bakalaura darba temats: Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārda krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās un spēlēs. Darba mērķis: teorētiski izzināt jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās un spēlēs, pārbaudīt rotaļu un spēļu izmantošanas efektivitāti vārdu krājuma paplašināšanā pedagoģiskajā praksē jaunākajā pirmsskolas vecumā. Darbs sastāv no divām daļām - teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā, analizējot B. Brices, D. Dzinteres, I. Freibergas, A. Šponas un citu latviešu un ārzemju pedagogu un psihologu darbus, izpētīts bērnu attīstības vecumposms agrajā bērnībā, valodas attīstība šajā vecumposmā, vārdu krājumu sekmēšana, arī izvērtētas spēļu un rotaļu iespējas agrajā bērnībā vārdu krājumu paplašināšanas veicināšanai. Empīriskajā daļā izpētīts bērnu sākotnējais vārdu krājums noteiktās tēmās. Veikta izmēģinājuma darbība – vārdu krājumu aktivizējošu rotaļu un spēļu atlase un izpilde. Izpētīts atkārtoti vārdu krājums iepriekš noteiktajās tēmās. Analizēti un salīdzināti rezultāti. Hipotēze apstiprinājās – vārdu krājumu paplašināšanās jaunākajā pirmsskolas vecuma bērnu grupā būs veiksmīgāka, ja pedagogs savā darbā izvēlēsies vecumposmam atbilstošas rotaļas un spēles, līdzdarbosies un būs emocionāls kontakts. Bakalaura darba apjoms: 61 lpp., 8 tabulas, 16 attēli, 56 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: rotaļas, spēles, vārdu krājumu paplašināšana, jaunākais pirmsskolas vecumposms. Author of the work – Līva Eimane Subject of bachelor's thesis – The youngest preschool children's word vocabulary expansion opportunities in games and toys. Work goal – Theoretically explore opportunities for expanding vocabulary with games and toys for children in preschoolers age, test if games can replenish vocabulary for children at the youngest preschool age in pedagogical practice. The work consists of two parts – theoretical and empirical. In the theoretical part, analyzing B. Brice, D. Dzintere, I. Freiberga, A. Šponas, and other Latvian and foreign educators and psychologists, studied the developmental age of children in early childhood, language development at this age, promotion of vocabulary, the possibilities of games in early childhood to promote the expansion of vocabulary have also been estimated. The empirical part explores children's original vocabulary in certain topics. Performed trial work – selection and execution of vocabulary-activating games and toys. Repeated vocabulary has been studied in previously defined topics. The results have been analyzed and compared. The hypothesis was confirmed – the expansion of vocabulary in the youngest group of preschoolers will be more successful, if the educator in his work chooses games and toys that are appropriate for the age, the educator will cooperate and participate, have emotional contact. Bachelor's thesis: 61 pages, 8 tables, 16 images, 56 sources of literature. Keywords: games, toys, expanding vocabulary, the youngest preschool age.