• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5-6 gadus vecu bērnu sadarbības prasmes veicināšana kustību rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-85280-Roberta_Vita_vr19020.pdf (1.276Mb)
Author
Roberta, Vita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Vita Roberta Zinātniskā vadītāja: Inga Stangaine Kvalifikācijas darba temats: 5-6 gadus vecu bērnu sadarbības prasmes veicināšana kustību rotaļās. Darba mērķis: teorētiski un praktiski izzināt 5- 6 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju veicināšanas iespējas, izmantojot kustību rotaļas. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām. Pirmajā daļā tiek rakstīts par to, kas ir sadarbība, kādi ir tās veidi. Iepazīstam 5-6 gadus vecu bērnu vecumposma īpatnības, kustību rotaļas raksturojumu, iedalījumu un kustību rotaļu nozīmi bērnu sadarbības prasmju veidošanā. Darbā tika izmantotas D. Augskalnes, I.Stangaines, D.Dzinteres, V.Golubinas, G.Svences, A.Šponas, un citu autoru atziņas. Otrajā daļā tiek aprakstīts veiktais pētījums par 5-6 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju veicināšanu, pedagoģiskajā procesā izmantojot kustību rotaļas. Tika veikta bērnu novērošana un novērtētas viņu sadarbības prasmes pētījuma sākumā, pedagoģiskajā procesā izmantojot kustību rotaļas. Pētījuma beigās tika veikta atkārtota bērnu novērošana un novērtētas viņu sadarbības spējas. Pēc tam visiem iegūtajiem rezultātiem tika veikta analīze. Pētījumā iegūtie rezultāti apstiprina iepriekš iegūto hipotēzi, ka kustību rotaļas, kurās jau ir paredzēta savstarpēja sadarbība bērnu starpā, veicina bērniem sadarbības prasmju apguvi, jo kustību rotaļās bērni jūtas brīvi, mazinās spriedze, tiek pastiprināta piederības sajūta grupā, attīstās bērnu fiziskā attīstība. Atslēgas vārdi: sadarbība, sadarbības prasmes, kustību rotaļas. Darba apjoms: 57 lpp., ietver 7 attēlus, 5tabulas, izmantoti 52 literatūras avoti, 2 pielikumi.
 
Author of the work: Vita Roberta Scientific Head: Inga Stangaine Subject of qualification work: Promoting the collaborative skills of 5-6-year-olds in the game of movement. Volume of work: 57 including 7 pictures, 5 tables, used 72 literature sources, 2 annexes. Objective of work: theoretically and practically explore ways of promoting the collaborative skills of children aged 5- 6 years through movement games. The qualification work consists of two parts. The first part is written about what the collaboration is, what its types are. We are familiar with the special features of the ages of 5-6 year olds, the nature of movement playing, the importance of breakdowns and movement playing in the development of children's collaborative skills. The work used the lessons of D. Augskalnes, I.Stangaines, D.Dzinteres, V.Golubinas, G.Svences, A. Shponas, and other authors. The second part describes the study carried out on promoting the collaborative skills of children aged 5-6, using movement games in the pedagogical process. Children were monitored and evaluated at the beginning of the study, using movement games in the pedagogical process. At the end of the study, child monitoring was repeated and their collaborative capabilities were assessed. An analysis was then carried out for all results obtained. The results of the study confirm the hypothesis previously obtained that the playing of movements, which already provide for mutual cooperation between children, contributes to the learning of collaborative skills for children, as children in the game of movement are free, under stress, increasing the sense of belonging to the group, develops the physical development of children. Keywords: collaboration, collaborative skills, movement games.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57415
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV