Show simple item record

dc.contributor.advisorJurgena, Inese
dc.contributor.authorLorence, Indra
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-05-27T12:29:43Z
dc.date.available2022-05-27T12:29:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other85330
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57460
dc.description.abstractMācību disciplīnas problēmas aktualitāte skolās saglabājas nemainīgi augsta, to pierāda dažādi starptautiski pētījumi, kuri veikti Amerikā, Āzijā, Āfrikas valstīs un Eiropā. OECD veiktie pētījumi tās dalībvalstīs, liek konstatēt, ka mācību disciplīna ir cieši saistīta ar stundu kavēšanu un skolēnu negatīvu attieksmi pret skolu un mācību procesu kopumā. Neskatoties uz to, ka ir izstrādāti dažādi metodiskie materiāli un ieteikumi skolotājiem, mācību disciplīna, joprojām tiek pārkāpta un veidojas neproduktīva mācību vide, kurā skolēnam ir grūtāk apgūt mācību saturu un pilnveidot savu personību kopumā. Analizētie OECD pētījumi pierāda, ka skolotājs lielu daļu no mācību stundas laika velta tieši disciplīnas uzturēšanai klasē. Indras Lorences maģistra darbs “Mācību disciplīnas veidošanās 7.-8.klašu skolēniem mācību procesā pamatskolā” mērķis ir izpētīt 7.-8.klašu skolēnu attieksmes veidošanos pret mācībām un rast pedagoģiskus risinājumus disciplīnas uzlabošanai mācību stundās. Darbs sastāv no divām daļām teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēta un pētīta mācību disciplīnas būtība un tās kritēriji, kā arī mijsakarības starp mācību disciplīnu un skolēnu pozitīvu attieksmi pret mācībām, veicinošu mācību procesu pamatskolā. Balstoties uz pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīzi var konstatēt, ka mācību disciplīna palīdz mācību procesam noritēt jēgpilni, kur skolēni var netraucēti apgūt mācību saturu, savukārt skolotājs pēc iespējas labāk mācīt. Skolēnu attieksmi pret mācībām tiek balstīta un dzīves laikā iepriekš gūto pieredzi, kuru ietekmējuši dažādi ārēji un iekšēji faktori, stimuli. Pozitīvu attieksmi pret mācībām veido skolēnu aktīva iesaistīšana mācību procesā, brīvība un atbalsts, kā arī savstarpēja cieņa. Pētījuma empīriskajā daļā izmantots paralēlais triangulācijas jaukto pētījumu dizains, datu ieguves metodes - anketēšana, fokusgrupas diskusija un pedagoģisks novērojums. Balstoties uz analizēto literatūru un praktiskā pētījuma rezultātiem var konstatēt, ka mācību disciplīnas veidošanās process 7.-8.klašu skolēniem būs sekmīgs, ja mācību process balstās uz pozitīvu attieksmi pret mācībām un ir skaidri norādīti kārtības noteikumi, kuri papildināti ar mācību disciplīnu veicinošu procesu pamatskolā. Skolēni un skolotāji uzskata, ka stundās ir jāievēro mācību disciplīna un kārtības noteikumu ievērošana tiek panākta ar cieņu pret skolotāju, interesantu stundu un skolēnu izpratni par disciplīnas nepieciešamību. Mācību disciplīnas pārkāpumi ir saistīti ar garlaicīgām stundām un skolēnu audzināšanu ģimenē, kur nav bijuši noteikumi, kuri jāievēro mājās. Lai pilnveidotu mācību disciplīnu 7.-8.klasēs ir izstrādāti ieteikumi skolotājiem, kā arī izveidots un aprobēts klases stundas konspekts par tēmu “Mācību disciplīna”. Maģistra darbu veido 95 lpp, bez pielikumiem, 32 attēli, 7 tabulas, 75 bibliogrāfiskā saraksta vienības un 21 pielikums. Atslēgvārdi: mācību disciplīna, attieksme, uzvedība, mācību process, kārtības noteikumi.
dc.description.abstractThe urgency of the discipline problem in schools remains high, as evidenced by various international studies conducted in the Americas, Asia, Africa and Europe. OECD research in its member countries suggests that discipline is closely linked to absenteeism and students' negative attitudes towards school and the learning process as a whole. Despite the development of various methodological materials and recommendations for teachers, the teaching discipline is still being violated and an unproductive learning environment is developing, in which it is more difficult for students to learn the content of learning and to improve their personality as a whole. The analyzed OECD studies show that the teacher spends a large part of the lesson time maintaining the discipline in the classroom. The aim of Indra Lorence's master's thesis “Development of study discipline for 7th-8th grade students in the primary school process” is to study the formation of 7th-8th grade students' attitudes towards studies and to find pedagogical solutions for improving discipline in lessons. The work consists of two parts theoretical and empirical. The theoretical part analyzes and researches the essence of the study discipline and its criteria, as well as the interrelationships between the study discipline and the students' positive attitude towards learning, which promotes the learning process in primary school. Based on the analysis of the pedagogical and psychological literature, it can be stated that the teaching discipline helps to make the learning process meaningful, where students can learn the content of the study without hindrance, while the teacher can teach as well as possible. Pupils' attitudes towards learning are based on and stimulated by lifelong experiences, which have been influenced by various external and internal factors. Active participation of students in the learning process, freedom and support, as well as mutual respect, form a positive attitude towards learning. In the empirical part of the research, the design of parallel triangulation mixed research, data acquisition methods - questionnaire, focus group discussion and pedagogical observation are used. Based on the analyzed literature and the results of practical research, it can be stated that the process of formation of the study discipline for 7th-8th grade students will be successful if the study process is based on a positive attitude towards learning and the rules are clearly supplemented. . Pupils and teachers believe that the discipline must be observed in the lessons and that the rules are followed with respect for the teacher, an interesting lesson and the pupils' understanding of the need for the discipline. Violations of the teaching discipline are related to boring lessons and raising children in a family where there were no rules to follow at home. In order to improve the study discipline, recommendations for teachers have been developed for 7th-8th grade students, as well as xza cl
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSkolas pedagoģija
dc.subjectmācību disciplīna
dc.subjectattieksme
dc.subjectuzvedība
dc.subjectmācību process
dc.subjectkārtības noteikumi
dc.titleMācību disciplīnas veidošanās 7.-8.klašu skolēniem mācību procesā pamatskolā
dc.title.alternativeDevelopment of study discipline for 7th-8th grade students in the primary school process
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record