Show simple item record

dc.contributor.advisorEglīte, Inese
dc.contributor.authorKacere, Elīna
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-05-27T12:29:43Z
dc.date.available2022-05-27T12:29:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other85331
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57461
dc.description.abstractKvalifikācijas darba autore: Elīna Kacere. Kvalifikācijas darba tēma: “Latviešu valodas apguve lingvistiski neviendabīgā vidē pirmsskolā”. Pētījuma mērķis: pētīt latviešu valodas apguves iespējas lingvistiski neviendabīgā vidē pirmsskolā. Temats ir aktuāls, jo mūsdienās sabiedrība ir kļuvusi daudzkulturāla, pieaug bilingvālu un multilingvālu cilvēku skaits, apkārtējā vide ir kļuvusi lingvistiski neviendabīga. Tāpēc, lai cilvēki varētu komunicēt savā starpā, nodot informāciju viens otram, paust savu viedokli, emocijas, raksturot notikumus, iekļauties darba tirgū, ir nepieciešama vienota valoda, par kuru kalpo konkrētās valsts valoda, kurā cilvēks dzīvo. Latvijā tā ir latviešu valoda. Bērniem valsts valoda kā otrā valoda jāapgūst jau pirmsskolā tādā līmenī, lai pēctecīgi varētu iekļauties vispārējās izglītības sistēmā, tāpēc ir svarīgi izprast, kā un kādā veidā to panākt. Darba teorētiskajā daļā tiek raksturota lingvistiski neviendabīgā vide, apskatīts, ar kādām darba organizācijas formām un metodiskajiem paņēmieniem iespējams apgūt un veicināt latviešu valodas apguvi šādā, lingvistiski neviendabīgā vidē un iekļauts pirmsskolas vecuma bērnu valodas attīstības raksturojums. Empīriskajā daļā veikta 6-7 gadīgu bilingvālu bērnu latviešu valodas prasmju izpēte, analizētas valodas nepilnības, apzināti trūkumi. Pēc pirmajiem novērojumiem secināts, ka bērniem ir nepietiekošs latviešu valodas vārdu krājums, tāpēc ir problēmas komunicēt ar latviski runājošiem vienaudžiem, grūtības izteikt savu vajadzību otrajā valodā un pastāstīt par sev aktuāliem notikumiem. Tāpēc tika atlasīti un izstrādāti uzdevumi latviešu valodas uzlabošanai un pielietoti ikdienā dažādās dienas aktivitātēs. Darba noslēgumā tika apkopoti rezultāti un izdarīti secinājumi, ka dažādas aktivitātes spēļu un rotaļu veidā ar valodas dominanti bilingvāliem bērniem paplašina vārdu krājumu, uzlabo valodas lietošanas prasmes, komunikācijas spējas, bērni kļūst drošāki, vairāk jautā un iesaistās sarunās. Darba beigās izstrādāti arī priekšlikumi otrās valodas uzlabošanai bilingvāliem bērniem. Kvalifikācijas darba apjoms 56 lpp., 3 tabulas, 3 attēli, 62 literatūras avoti. Atslēgvārdi: lingvistiski neviendabīga vide, bilingvālā izglītība, valoda, otrā valoda, latviešu valoda.
dc.description.abstractANNOTACION Author of the qualification work/project - Elīna Kacere. Qualification work theme - Learning Latvian language in a linguistically heterogeneous environment in preschool. The aim of the qualification research: To study the possibilities of the Latvian Language in a linguistically heterogeneous environment in preschool. This subject is topical, because nowadays society has become multicultural, the number of bilingual and multilingual people is increasing, the environment has become linguistically heterogeneous. Therefore, in order for people to communicate with each other, to convey information to each other, to express their opinions, emotions, to describe events, to enter the labour market, a common language is required, which is served by the language of the particular country in which the person lives. In Latvia, it is Latvian. Children should learn the official language as a second language already in preschool at a level that can be successively integrated into the general education system, so it is important to understand how and how to achieve this. The theoretical part of the work describes the linguistically heterogeneous environment, examines the forms and methodical techniques of work organisation that can be acquired and promote the acquisition of the Latvian language in such, linguistically heterogeneous environment and includes the characteristics of the development of the language of preschool children. The empirical part has explored the Latvian language skills of bilingual children of 6-7 years of age, analysed language deficiencies, identified deficiencies. After the first observations it was concluded that children have insufficient vocabulary in the Latvian language, therefore there are problems communicating with Latvian-speaking peers, difficulty expressing their need in the second language and telling about current events. Therefore, tasks were selected and developed to improve the Latvian language and were applied in everyday life in various daily activities. At the end of the work, the results were summarized and conclusions were drawn that various activities in the form of games and games with language dominance for bilingual children expand vocabulary, improve language skills, communication skills, children become safer, ask more and engage in conversations. At the end of the work, proposals for improving the second language for bilingual children have also been developed. The amount of qualification work is 56 pages, 3 tables, 3 pictures, 62 literature sources. Keywords: linguistically heterogeneous environment, bilingual education, language, second language, Latvian.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectlingvistiski neviendabīga vide
dc.subjectbilingvālā izglītība
dc.subjectvaloda
dc.subjectotrā valoda
dc.subjectlatviešu valoda
dc.titleLatviešu valodas apguve lingvistiski neviendabīgā vidē pirmsskolā
dc.title.alternativeLearning Latvian language in a linguistically heterogeneous environment in preschool
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record