Atbalsta pasākumu īstenošana 4. klasē izglītojamiem speciālās pamatizglītības programmā ar mācīšanās traucējumiem
Author
Skuja, Ramina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Nīmante, Dita
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba autore ir Ramina Skuja, tēma ir “Atbalsta pasākumu īstenošana 4. klasē izglītojamiem speciālās pamatizglītības programmā ar mācīšanās traucējumiem”. Tēma ir aktuāla, jo arvien vairāk Latvijas vispārizglītojošās skolās tiek īstenotas speciālās pamatizglītības programmas. Tā ir iespēja arvien vairāk bērniem mācīties vispārējā skolā, tādējādi veicināt iekļaujošo izglītību, mazinot bērnu, kuriem ir speciālās vajadzībās, atstumšanu sabiedrībā, ļaujot viņiem iegūt izglītību atbilstoši viņu individuālajām vajadzībām. Neskatoties uz to, ka katram skolēnam, kurš mācās pēc speciālās pamatizglītības programmas, tiek piešķirti dažādi atbalsta pasākumi, tiek izveidots individuālais plāns, gan skolas kopumā, gan skolotāji saskaras ar dažādām grūtībām. Bakalaura darba mērķis ir teorētiski un praktiski izpētīt atbalsta pasākumu īstenošanu izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem speciālās pamatizglītības programmā. Darba autore izvirzīja divus bakalaura darba pētījuma jautājumus: 1.Kādi atbalsta pasākumi skolēniem tiek piemēroti, saskaņā ar atzinumu un individuālo plānu, kā tie tiek īstenoti mācību procesā? 2.Kā notiek atbalsta pasākumu izvērtēšana un pilnveide? Pētījuma rezultātā ir identificētas problēmas, kas norāda uz to ka, lai veicinātu iekļaujošo izglītību, visām iesaistītajām pusēm ir jābūt vienotai izpratnei un pieejai par to, kā palīdzēt bērniem ar speciālām vajadzībām. Bērniem ar mācīšanās traucējumiem ir pieejams plašs atbalsta pasākumu klāsts, kā arī individuālās nodarbības ar pedagogu, taču ar to nav pietiekami, jo skolotājiem trūkst resursu, reāla atbalsta un izpratnes, kā strādāt ar šādiem bērniem. Ir vajadzīga atbalsta sistēma ne tikai bērniem ar mācīšanās traucējumiem, bet arī skolotājiem un skolām, lai īstenotu iekļaujošo izglītību. Bakalaura darbs sastāv no trīs nodaļām, trešā nodaļa ir par veikto pētījumu, kurā tika aptaujāti 30 sākumskolas skolēni un tika vēroti sniegtie atbalsta pasākumi 6 mācību stundās. Bakalaura darbā pētījumā izmantoti 5 attēli (diagrammas), 6 tabulas gadījumu aprakstu analīzei. Bakalaura darba izstrādei ir izmantoti 36 literatūras avoti. Bakalaura darbam ir 59 lappuses, ieskaitot 2 pielikumus. The author of the bachelor's thesis is Ramina Skuja, the topic is "Implementation of support measures for 4th grade students in the special primary education program with learning disabilities". The topic is relevant, because more and more Latvian general education schools are implementing a special primary education program. It is an opportunity for more and more children to attend general education school, to promote inclusive education in order to reduce the exclusion of children with special needs in society, allowing them to obtain education according to their individual needs. Despite the fact that each pupil in a special primary education program has got different support measures, an individual plan is developed - schools and teachers face different difficulties. The aim of the bachelor's thesis is to study theoretically and practically the implementation of support measures for students with learning disabilities in the special primary education program. The author of the dissertation raised two questions of the bachelor's thesis research: 1. What support measures are applied to students according to the opinion and the individual plan, how are they implemented in the learning process? 2. How are support measures evaluated and improved? The research has identified problems that suggest that in order to promote inclusive education, all parties involved need to have a common understanding and approach helping children with special needs. There is a wide range of support measures available for children with learning disabilities, as well as individual lessons with a teacher, but this is not enough, as teachers lack the resources, real support and understanding of how to work with such children. A support system is needed not only for children with learning disabilities, but also for teachers and schools to implement inclusive education. The bachelor's thesis consists of three chapters, the third chapter is about the research, in which 30 primary school students were interviewed and the support measures provided in 6 lessons were observed. In the bachelor's thesis, 5 figures (diagrams) and 6 tables were used for the analysis of case descriptions. 36 literature sources have been used for the development of the bachelor's thesis. The bachelor's thesis consists of 59 pages, including 2 appendixes.