5-6 gadus vecu bērnu izziņas intereses par dzīvo organismu izzināšanu sekmēšana,izmantojot pētniecisko darbību
Author
Peterāne, Sindra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Daiga
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats ir 5 - 6 gadus vecu bērnu izziņas intereses par dzīvo organismu izzināšanu sekmēšana, izmantojot pētniecisko darbību. Pētījuma mērķis: izzināt 5 - 6 gadīgu bērnu izziņas interesi par dzīvo organismu. Kvalifikācijas darbu veido ievads, četras nodaļas ar apakšnodaļām, nobeigumu, izmantotajiem avotiem un literatūru, un pielikumiem. Kvalifikācijas darba pirmajā nodaļā aplūkotas pedagogu un psihologu – Dz. Albrehtas, I. Žoglas, J.A. Komenska, A. Šponas, Ļ. Vigotska, D. Dzinteres, K. Dēķena, A. Dauges u.c. atziņas par 5 – 6 gadīgu bērnu izziņas interesi. Sniegts izziņas intereses teorētiskais raksturojums un 5 – 6 gadus vecu bērnu pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums. Otrajā nodaļā skaidrots, ka dabas iepazīšana ir bērnu izziņas intereses avots. Trešajā nodaļā skatītas mācību metodes, kas izmantojamas sekmējot 5 – 6 gadīgu bērnu izziņas interesi un piedāvāti mācību metožu un paņēmienu paraugi 5 – 6 gadīgu bērnu izziņas intereses sekmēšanai par dzīvajiem organismiem, izmantojot pētniecisko darbību. Praktiski veikts sākotnējais pedagoģiskais vērojums, kā izmantotās mācību metodes un paņēmieni sekmē bērnu izziņas interesi un noteikts pētījumā iesaistīto bērnu sākotnējais izziņas intereses līmenis. Ceturtajā nodaļā raksturota empīriskā pētījuma organizēšana un skaidrotas izmantotās metodes, izstrādāts dabas zinību mācību jomas izziņas interesi sekmējošs mācību saturs un veikts otrreizējs pedagoģisks novērojums ar mērķi noteikt 5 – 6 gadīgu bērnu izziņas intereses līmenis. Iegūtie dati apstrādāti, analizēti un interpretēti empīriskā pētījuma noslēgumā. Kvalifikācijas darbā izmantots 41 literatūras avots, tajā ir 32 attēli un 4 tabulas, pievienoti 12 pielikumi. Kvalifikācijas darba apjoms ir 53 lapas. Atslēgas vārdi: izziņa, interese, mācību metodes un paņēmieni, dzīvie organismi. The subject of the Qualification Paper is «Encouraging the cognitive interest in 5 to 6 year old children about living organisms through scientific research». The aim of the research: to trace the cognitive interest in the living organism of 5 - 6 year old children. The Qualification Paper consists of the Introduction, four chapters with subsections, Conclusions, List of References, and Appendices. The first chapter of the Qualification Paper deals with the findings on cognitive interest of 5 - 6 year old children discussed by authors such as Dz. Albrehta, I. Zogla, J. A. Komenskis, A. Spona, L. Vigotskis, D. Dzintere, K. Dekens, A. Dauge. Theoretical characteristics of cognitive interest and pedagogical-psychological characteristics of 5 - 6 year old children are provided. The second chapter explains that getting to know nature is a source of cognitive interest for children. The third chapter discusses teaching methods that can be used for promoting the cognitive interest of 5 - 6 year old children, as well as offers examples of teaching methods and techniques for promoting the cognitive interest of 5-6 year old children through living organisms. The initial pedagogical observation of how the used teaching methods and techniques promote the cognitive interest of children has been practically performed and the initial level of cognitive interest of the children involved in the research has been determined. The fourth chapter describes the organization of the empirical research and explains the methods used, develops the study content promoting cognitive interest in the field of science and makes a second pedagogical observation with the aim to determine the level of cognitive interest of 5 - 6 year old children. At the end of the empirical study the obtained data were processed, analyzed and interpreted. The total volume of the Qualification Paper is 53 pages. The List of References consists of 41 literature sources. The paper includes 32 images, 4 tables, and 12 appendices. Key words: cognition, interest, teaching methods and techniques, living organisms.