Artikulācijas aparāta vingrinājumi runas fonētisko traucējumu mazināšanai vidējā pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Čamāne, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbs izstrādāts par tematu “Artikulācijas aparāta vingrinājumi runas fonētisko traucējumu mazināšanai vidējā pirmsskolas vecuma bērniem”. Darbs izstrādāts ar mērķi teorētiski izpētīt un empīriski pārbaudīt artikulācijas vingrinājumu pielietojumu logopēda praksē fonētisko traucējumu korekcijas procesā 4–5 gadus veciem bērniem. Darba teorētiskajā daļā raksturota artikulācijas aparāta anatomija, izzināts fonētisko traucējumu jēdziens. Īpaša uzmanība pievērsta artikulācijas aparāta vingrojumiem, ar kuru palīdzību būtu iespējams koriģēt skaņu izrunu. Empīriskajā pētījumā raksturots logopēdiskās korekcijas darbs ar pieciem 4 – 5 gadus veciem bērniem, atklājot artikulācijas aparāta vingrinājumu izmantošanas nepieciešamību un efektivitāti fonētisko traucējumu mazināšanā. Iegūtie rezultāti ļauj apstiprināt hipotēzi – fonētiskie traucējumi mazināsies, ja logopēds intensīvi izmantos daudzveidīgus artikulācijas aparāta vingrinājumus, kas orientēti uz individuālām artikulācijas aparāta uzbūves un kustīguma īpatnībām. Darba apjoms: 55 lpp., ietver 12 attēlus, 12 tabulas, izmantotas 41 literatūras vienības, pievienoti 6 pielikumi. The diploma thesis is developed on the topic “Articulation apparatus exercises for the reduction of phonetic speech disorders in preschool children”. The aim of the work is to theoretically investigate and empirically test the application of articulation exercises in the speech therapist's practice in the process of correction of phonetic disorders in 4-5 year old children. The theoretical part of the work describes the anatomy of the articulation apparatus, the concept of phonetic disorders is explored. Special attention is paid to the exercises of the articulation apparatus, with the help of which it would be possible to correct the pronunciation of sounds. The empirical study describes speech therapy correction work with five 4-5-year-old children, revealing the necessity and effectiveness of articulation exercises in reducing phonetic disorders. The results obtained allow to confirm the hypothesis that phonetic disorders will be reduced if the speech therapist intensively uses a variety of articulatory apparatus exercises oriented to individual features of the structure and mobility of the articulatory apparatus.