Daba kā ierosmes un motivācijas avots apdrukāta dizaina izstrādājuma izgatavošanai 5. Klasē dizainā un tehnoloģijās
Author
Braumane, Renāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kokina-Lilo, Mārīte
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba mērķis ir izpētīt mācību tēmas “Apdrukāta un sašūta dizaina produkta izstrādes” apguves iespējas dizainā un tehnoloģijās 5. klasē. Diplomdarbā par tēmu “Daba kā ierosmes un motivācijas avots apdrukāta dizaina izstrādājuma izgatavošanai 5. klasē dizainā un tehnoloģijās” autore sniedz ieskatu, kā ,izmantojot dabas resursus, dabu kā ierosmes avotu, dabas ritumu, ir iespējams radīt skaistus dizaina izstrādājumus, izmantojot dažādas auduma apdrukas tehnikas, materiālus, instrumentus. Darbā tiek aplūkotas un analizētas dažādas apdrukas tehnikas, pētīta apdrukas vēsture un apdrukas modes tendences mūsdienās. Autore iepazinās ar augu stilizāciju un kompozīciju, kā piemēru izmantojot arī savus izstrādātos uzskates materiālus, sagatavojot prezentācijas skolniecēm, lai sniegtu ieskatu, kas ir kompozīcija un stilizācija. Darbā tiek pētīti izglītības normatīvie akti un drošības noteikumi, kā arī jaunais mācību standarts MK747 un jaunās mācību programmas paraugs “Dizains un tehnoloģijas 1.-9.klasei” 5.klases mācību saturs, kura mācību tēmu “ Kā šuj ar šujmašīnu” autore papildina ar auduma apdruku un sašūšanu, lai skolniecēm būtu iespēja apgūt divas prasmes – apdrukāt audumu, sašūt to, lai izveidotu dizaina produktu. Lai izstrādātu mācību tēmu un aprobētu to praksē, svarīgi ir izpētīt un iepazīties ar skolnieku vecumposma īpatnībām, kā arī izpētīt skolēnu mācību motivāciju, veicot aptaujas pirms un pēc mācību darba uzsākšanas, tēmu noslēdzot. Dizains kā jēdziens skolās nesen ir ienācis, tāpēc autore savā darbā ir izpētījusi un iepazinusies ar dizaina jēdziena skaidrojumu, kas labāk palīdzēja izvēlēties aprobācijas tēmu, ko tieši izstrādās skolnieces. Autore ir sagatavojusi dažādus uzskates materiālus, kuri ir pievienoti pielikumos. Anketu rezultāti, veicot aptauju pirms mācību tēmas “Apdrukāta un sašūta dizaina produkta izstrāde,” palīdzēja autorei labāk izprast skolnieču zināšanas par kompozīciju, stilizāciju, tādejādi bija vieglāk plānot mācību stundas, kā arī palīdzēja labāk izprast skolnieču zināšanas par audumu apdruku un ko iespējams piedāvāt skolniecēm izstrādāt, izmantojot audumu apdruku. Aptauja pēc aprobācijas palīdzēja labāk izanalizēt paveikto un izprast labāk skolnieces – kas viņas motivēja, kā apgūtās prasmes noderēs turpmāk, kā vērtē apgūto. Atslēgvārdi: auduma apdruka, augu stilizācija, auduma apdrukas kompozīcija, dizains un tehnoloģijas, apdrukāta auduma sašūšana. The aim of the diploma thesis is to study the possibilities of learning the study topic “Development of printed and sewn design product” in design and technology in the 5th grade. In the dissertation on the topic “Nature as a source of inspiration and motivation for the production of a printed design product in the 5th grade, design and technology”, the author provides an insight into how using natural resources, nature as a source of excitement, natural rhythm, it is possible to create beautiful printing equipment, materials, tools. Various printing techniques are considered and analyzed in the work. The history of printing and current trends in printing are studied. The author got acquainted with plant stylization and composition, using as an example his own visual materials, preparing presentations for schoolchildren to give an insight into what composition and stylization is. The normative acts of education and safety regulations, as well as the new study standard MK747 and the sample of the new study program “Design and Technologies for Grades 1-9” are studied in the 5th grade. with fabric printing and sewing so that schoolgirls have the opportunity to learn two skills - to print fabric, sew it to create a design product. In order to develop the study topic and test it in practice, it is important to study and get acquainted with the peculiarities of the students 'age, as well as to study the students' learning motivation by conducting surveys before and after starting the study. Design as a concept has recently entered schools, so the author has researched and got acquainted with the explanation of the concept of design, which better helped to choose the topic of approbation, which will be developed directly by the students. The author has prepared various visual materials, which are attached in the appendices. The results of the questionnaires, which preceded the study topic “Development of a printed and sewn design product”, helped the author to better understand the students 'knowledge of composition and stylization, as well as to help students better understand the students' knowledge of fabric printing and what is possible. offer schoolgirls to design using fabric printing. The survey after the approbation helped to better analyze the achievements and better understand the students - what motivated them, how the acquired skills will be useful in the future, how they evaluate the acquired ones. Keywords: fabric printing, plant stylization, fabric printing composition, design and technology, printed fabric sewing