Show simple item record

dc.contributor.advisorAusters, Ivars
dc.contributor.authorJaunzeme, Kristīne
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-05-27T12:30:11Z
dc.date.available2022-05-27T12:30:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other86120
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57680
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija izveidot Autovadītāju psiholoģiskā skatpunkta skalu un veikt tās pirmreizējās validitātes pārbaudes. Pētījuma rezultātā izveidota Autovadītāju psiholoģiskā skatpunkta skala ar četrām apakšskalām, kas raksturo autovadītāju psiholoģiskā skatpunkta dimensijas – piesardzību, sadarbību, telpu un spriešanu. Pētījumā identificēti turpmākie skalas pilnveidošanas un izstrādes virzieni. Pētījumā piedalījās 648 autovadītāji. Autovadītāju psiholoģiskā skatpunkta skalas validitātes pārbaudēs izmantota Autovadītāju uzvedības aptauja (Reason et al., 1990), Starppersonu reakciju aptaujas (Davis, 1980) Psiholoģiskā skatpunkta skala un Empātisko rūpju skala, kā arī Pozitīvas autovadītāju uzvedības skala (Ozkan & Lajunen, 2005), kuras adaptācija latviešu valodā veikta pētījuma ietvaros. Atbilstoši sagaidāmajiem korelāciju virzieniem Autovadītāju psiholoģiskā skatpunkta skala statistiski nozīmīgi negatīvi korelē ar Autovadītāju uzvedības aptaujas skalām (pārkāpumi, kļūdas, nejaušības) un statistiski nozīmīgi pozitīvi korelē ar Starppersonu reakciju aptaujas Psiholoģiskā skatpunkta un Empātisko rūpju skalām, un ar Pozitīvas autovadītāju uzvedības skalu. Atslēgas vārdi: autovadītāju uzvedība, psiholoģiskais skatpunkts, empātija, autovadītāju psiholoģiskais skatpunkts.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to develop a Driver’s Perspective Taking Scale and to perform its primary validity tests. As a result of the study, a Driver’s Perspective Taking Scale is developed with four subscales that characterize the dimensions of a driver’s perspective taking – precaution, cooperation, space, and reasoning – and future steps regarding scale improvement and development are identified. 648 drivers participated in the study. The Driver Behavior Questionnaire (DBQ) (Reason et al., 1990), Interpersonal Reactivity Index (IRI) (Davis, 1980) Perspective taking scale, and Empathetic concern scale, as well as Positive Driver Behavior Scale (Ozkan & Lajunen, 2005) that was adapted as a part of this study, were used in the Driver’s Perspective Taking Scale validity tests. According to the expected direction of correlation, subscales of the Driver’s Perspective Taking Scale had a statistically significant negative correlation with subscales of DBQ (violations, errors, and lapses) and had a statistically significant positive correlation with IRI Perspective taking and Empathetic concern scales, and Positive Driver Behavior scales. Key words: driver’s behavior, perspective taking, empathy and driver’s perspective taking.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectAutovadītāju uzvedība
dc.subjectPsiholoģiskais skatpunkts
dc.subjectEmpātija
dc.subjectAutovadītāju psiholoģiskais skatpunkts
dc.titleAutovadītāju psiholoģiskā skatpunkta skalas veidošana un sākotnējā validitātes pārbaude
dc.title.alternativeDrivers Perspective Taking Scale: Development and Primary Validity Test
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record