Vecāku stress un audzināšanas uzvedības, un bērnu ar autiskā spektra traucējumiem trauksme un eksternalizētas uzvedības problēmas
Author
Krēziņa, Romija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas attiecības pastāv bērnu ar autiskā spektra traucējumiem (AST) populācijā, starp vecāku stresu un audzināšanas uzvedībām, un bērnu eksternalizētām uzvedības problēmām (EUP) un trauksmi. Papildus tam, pārbaudīt līdzšinējos pētījumos uzrādītās saistības starp trauksmi un EUP, kontrolējot bērna IQ un vecumu. Pētījumā piedalījās 61 vecāks, kas audzina skolas vecuma bērnu ar AST. Vecākiem tika lūgts atbildēt par bērna trauksmi un EUP, kā arī savu stresu un audzināšanas uzvedībām. Pētījumā tika izmantota bērnu trauksmes skala – autiskā spektra traucējumiem (ASC-ASD-P), Bērnu uzvedības novērtēšanas aptauja (CBCL/6-18), Vecāku stresa indeksa aptauja, īsā versija (PSI-SF) un Ģentas audzināšanas skala (GPBS). Papildus tika ievākti demogrāfiskie dati un informācija par bērna vecumu, izglītības programmu, diagnozes specifiku un IQ līmeni. EUP saistība ar trauksmi pētījumā netika atrasta, tanī pat laikā tā netika atrasta arī ar bērna vecumu, izglītības kodu un IQ. Vecāku stress bija saistīts ar EUP, bet tikai visai izlasei kopā. Audzināšanas uzvedības uzrāda saistības gan ar trauksmi, gan EUP. Interpretējot rezultātus skolas vecuma bērniem ar AST, ir vērts ņemt vērā valodas traucējumu klātesamību. The aim of this study was to find out the relationship between parental stress and parenting behaviors with externalized problem behavior (EPB) and anxiety in children with autism spectrum disorders (ASD). In addition, examine previously noted association between anxiety and EBP while controlling for child’s IQ and age. The study involved 61 parents raising school-age children with ASD. Parents were asked to report their child's anxiety and EPB, as well as their own stress and parenting behaviors. This study used the Anxiety Scale for Children – Autism Spectrum Disorder – Parent version (ASC-ASD -P), Child Behavior Checklist (CBCL/6-18), Parenting stress index, short form (PSI-SF) and (Ghent Parental Behavior Scale (GPBS). In addition, demographic data and information on the child's age, educational program, specifics of the diagnosis and IQ were collected. EPB association with anxiety was not found. At the same time, no association with EPB was found for age, education code and IQ as well. Parental stress was associated with EPB, but only for the entire sample taken together. Parenting behaviors show association with both anxiety and EPB. When interpreting the results for school-age children with ASD, it is worth considering the presence of language development.