Izdegšanas, iesaistes darbā, apmierinātības ar darbu, nodoma aiziet no darba un uztvertā organizācijas atbalsta sakarības Latvijas skolotājiem
Author
Zhukova, Olena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Cinks, Ronalds
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot izdegšanas, iesaistes darbā, apmierinātības ar darbu, nodoma aiziet no organizācijas un uztvertā organizācijas atbalsta sakarības Latvijas skolotājiem. Pētījuma papildus mērķis bija izveidot jaunu uztvertā organizācijas atbalsta aptauju skolotājiem un veikt tās validitātes un ticamības pārbaudi. Pētījumā piedalījās 162 dalībnieki, no tiem 149 sievietes un 13 vīriešu vecumā no 20 līdz 71 gadiem. Pētījumā tika izmantotas četras aptaujas - Skolotāju iesaistes darbā skala (Engaged Teacher Scale, adaptēja Birkāne un Svence, 2019), Maslačas izdegšanas aptauja (Maslach Burnout Inventory – General Survey, adaptēja Caune, 2004), Nodoms aiziet no organizācijas („Lojalitāte pret organizāciju” aptaujas apakšskala, Organizational Commitment Questionnaire, adaptēja Pāvuls un Reņģe, 2003), Apmierinātība ar darbu savā skolā (TALIS 2018, adaptējusi Zhukova, 2021 šī pētījuma ietvaros) un Uztvertais organizācijas atbalsts (Perceived Organizational Support Scale for Teachers, izveidojusi Zhukova, 2021, šī pētijuma ietvaros). Pētījumā tika atklātas negatīvas saistības starp uztverto organizācijas atbalstu un izdegšanas apakšskalām izsīkums un cinisms, un nodomu aiziet no organizācijas, kā arī cieša pozitīva saistība starp uztverto organizācijas atbalstu, skolotāju apmierinātību ar darbu, profesionālo efektivitāti un iesaisti darbā. Uztvertais organizācijas atbalsts pozitīvi prognozē skolotāju iesaisti darbā, apmierinātību ar darbu un profesionālo efektivitāti, un negatīvi – Nodomu aiziet no organizācijas, Izsīkumu un Cinismu. Jauns mērinstrumens uzrāda labu ticamību un validitāti, visi panti ir iekšēji saskaņoti, pantu diskriminācijas indeksi ir statistiski nozīmīgi, reakcijas indekss paaugstināts, bet iekļaujas vēlamajās robežās. The goal of this research was to determine the connection between teacher burnout, teachers` work engagement, job satisfaction, intention to leave the job, and perceived organizational support. There were 162 participants in this study, from which 149 was female, and 13 males, aged from 20 to 71. Four scales were used to collect the data for this survey – Engaged Teacher Scale (Klassen et al. 2013), Maslach Burnout Inventory-General Survey (Maslach et al., 1996), Intention to Quit the organization Scale (Organizational Commitment Questionnaire`s subscale, Allen & Meyer, 1990), Teacher Job Safisfaction Scale adopted from TALIS 2018 (Geske, 2020), and Perceived Organizational Support Questionnaire for Teachers created by the author of the current research. The additional aim of the this research was to check the validity and reliability of the newly creaded questionnaire. The results showed statistically significant negative corelation between perceived organizational support, teacher burnout, and intention to leave the job, but positive correlation between perceived organizational support, teachers` work engagement, job satisfaction, and sense of professional effectiveness. As expected, intention to leave the job is positively predicted by burnout, and negatively – by work engagement, job satisfaction, and perceived organizational support. According to the results of the analysis, the Perceived Organizational Support Questionnaire for Teachers is valid and reliable and can be further developed and used in similar studies.