• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Telpas dziļuma uztveres faktori VR vidē

Thumbnail
View/Open
302-89342-Zvejnieks_Ritvars_rz18025.pdf (2.105Mb)
Author
Zvejnieks, Ritvars
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Zariņa, Līga
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba “Telpas dziļuma uztveres faktori VR vidē” mērķis ir izpētīt dažādu telpas dziļuma norāžu ietekmi objektu attālumu noteikšanai virtuālās realitātes vidē. Darba autors vēlas noskaidrot vai izveidojot dažādus scenārijus ar dziļuma norādēm, kuras ir maldinošas ietekmēs cilvēku attālumu noteikšanas precizitātes spēju līdz vai starp, dažādos attālumos novietotiem, objektiem. Mērķa īstenošanai tika analizēti dažādi literatūras avoti, kā arī izstrādes vidē Unity izstrādāts virtuālās realitātes eksperiments, kurā 16 dalībnieki veica testus trīs dažādos scenārijos. Eksperimentā iegūtie rezultāti papildina telpas uztveres pētījumu zināšanu bāzi un dod ieskatu par dziļuma norāžu ietekmi. Darbs satur 37 lapas, 4 tabulas, 25 attēlus, 5 pielikumus un 18 literatūras avotus.
 
The aim of the bachelor's thesis "Factors of depth perception in VR environments" is to study the influence of different depth cues for determining the distances of objects in a virtual reality environment. The author of the work aims to find out how different scenarios with misleading depth cues will impact people’s abilities to accurately determine the distances to or between objects placed at different distances. To achieve the goal, various literature sources were analyzed, as well as a virtual reality experiment was developed using the Unity game engine, in which 16 participants performed tests in three different scenarios. The results obtained in the experiment supplement the knowledge base of spatial perception research and provide insight into the influence of depth cues. The work contains 37 pages, 4 tables, 25 figures, 5 appendices and 18 references.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60041
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV