Mācīšanās grupas pašvirzītai skolotāju profesionālajai pilnveidei
Author
Gavare, Monta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Izglītības satura un pieejas īstenošanā šobrīd notiek vērienīgas pārmaiņas, kas prasa mainīties arī skolotājam, tāpēc šobrīd īpaši pieaug nepieciešamība pēc profesionālās pilnveides formu dažādošanas, kas atbilstu katra skolotāja profesionālajām vajadzībām. Arī Izglītības attīstības pamatnostādnēs tiek aktualizēta profesionālās pieredzes nodošana un sadarbības formu dažādošana, tāpēc maģistra darba mērķis ir izpētīt, kā mācīšanās grupas sekmē pašvirzītu skolotāju profesionālo pilnveidi. Maģistra darbā, analizējot teorētisko literatūru trīs nodaļās, noskaidroti vērtīgākie profesionālās pilnveides veidi un izaicinājumi to ieviešanā, izpētīts pašvirzītas mācīšanās jēdziens un tā ieviešanas elementi pieaugušo izglītībā, apskatītas dažādas skolotāju sadarbības formas, aktualizējot darbošanos mācīšanās grupās un vērtēta to ietekme uz pašvirzītu skolotāju profesionālo pilnveidi. Pētījuma empīriskajā daļā ar anketas un padziļināto interviju palīdzību, tika izpētīta mācīšanās grupu ieviešanas pieredze citās izglītības iestādēs. Gadījuma analīzes pētījumā X izglītības iestādē, izmantojot profesionālās pilnveides vajadzību izvērtējuma un fokusgrupas diskusijas metodes, tika izpētīta mācīšanās grupu ietekme uz pašvirzītu skolotāju profesionālo pilnveidi un izstrādāti ieteikumi mācīšanās grupu ieviešanai citās izglītības iestādēs. The implementation of the content and approach of education is currently undergoing ambitious changes, which also require change for the teacher, so there is a particular need for the diversification of professional development forms, which match with the professional needs of each teacher. The Guidelines for the Development of Education also update the transfer of professional experience and the diversification of the forms of cooperation, therefore the aim of the Master's Thesis is to explore how learning groups promote self-directed professional development of teachers. Analysing the theoretical literature in three chapters of Master’s Thesis, the most valuable forms of professional development and challenges in their implementation are identified, the concept of self-directed learning and the elements of its implementation in adult education are examined, different forms of teacher cooperation are considered, promoting working in learning groups and evaluating their impact on the self-directed professional development of teachers. In the empirical part of the research, with the help of a questionnaire and in-depth interviews, the experience of introducing learning groups in other educational institutions was studied. A case study in institution X, using professional development needs assessment and focus group discussion methods, examined the impact of learning groups on the self-directed professional development of teachers and developed recommendations for the introduction of learning groups in other educational institutions.