Bērnu izpratnes par veselīgu uzturu veicināšana vecākajā pirmsskolas vecumā
Author
Lučiņina, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augstkalne, Dace
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Kristiāna Lučiņina Kvalifikācijas darba temats: “Bērnu izpratnes par veselīgu uzturu veicināšana vecākajā pirmsskolas vecumā”. Veselīgs un sabalansēts uzturs ir svarīga bērna ikdienas sastāvdaļa. Šajā saspringtajā, aizņemtajā laikā, arvien vairāk bērnu uzturā tiek iekļauti ātri pagatavojami, pusgatavi ēdieni vai ēdieni no ātro uzkodu restorāniem. Ģimenēs joprojām maz tiek runāts par veselīgu, pilnvērtīgu uzturu, nepieciešamajām uzturvielām, kuras nepieciešamas bērna augšanai un attīstībai. Pirmsskolas izglītības iestādēs būtu svarīgi veicināt izpratni par uztura ietekmi uz mazā bērna veselību. Mūsdienās nozīmīga problēma ir bērnu neveselīgi ēšanas paradumi, tāpēc svarīgi rast jebkuru efektīvu veidu, kā padarīt veselīgāku uzturu bērniem. Pirmsskolas izglītības iestāde var būt kā kodols, kas palīdz būt bērnam labākam un veidot attieksmi pret veselīgu dzīvesveidu. Pētījuma mērķis - pētīt bērnu zināšanas, paradumus un izveidot veselīga uztura meistarklases, ar kuru palīdzību veicināt sapratni par sabalansētu uzturu, īpaši par veselīgiem produktiem un našķiem. Teorētiskajā daļā apskatīta un izpētīta informācija par veselīgu uzturu, tā nozīmi, kā arī to, kā veidojas sabalansēts, pilnvērtīgs uzturs. Liela uzmanība pievērsta pārtikas produktu grupu sadalījumam, produktu sastāvam un konkrēto uzturvielu nepieciešamībai pirmsskolas vecumā. Informācija pamatojas uz veselīga uztura vadlīnijām gan Latvijā, gan pasaulē, izmantojot uztura piramīdu un uzturvielu aprēķina tabulas. Apskatīta arī ūdens nozīme bērna ikdienas uzturā. Empīriskajā daļā aptaujas veidā tiek novērotas bērnu līdz šim esošās zināšanas par uzturu, pārtikas produktu grupām, ēdiena gatavošanas piederumiem un veidiem. Analizējot aptaujas datus, izveidotas atbilstošas teorētiskas un praktiskas meistarklases, lai veidotu izpratni par vēl nezināmiem ēdieniem, garšām un gatavošanas iespējām. Izveidoti vecuma grupai nepieciešamie uzskates materiāli zināšanu nostiprināšanai. Praktiskās daļas noslēgumā aptaujas veidā izvērtētas bērna iepriekšējās un jauniegūtās zināšanas, apstiprinot hipotēzi, ka šajā vecuma grupā nav pietiekamas informācijas par vērtīgiem un ikdienā viegli pieejamiem produktiem, to pagatavošanu un iespējām veselīgi našķēties. Apstiprinājās arī tas, ka bērna iesaiste ēst gatavošanas pienākumos veicina labāku izpratni par pārtikas produktiem, kas būtiski veselīga dzīvesveida praktizēšanai. Maltītes pagatavošanas process kļūst par aizraujošu nodarbi kopā ar ģimeni. Darba noslēgumā izveidoti priekšlikumi veselīga dzīvesveida veicināšanai, aktualizējot uztura nozīmi. Rezultāti ļauj secināt, ka hipotēze ir apstiprinājusies. Bērnu prasmes ir nepilnīgas, vecāki maz iesaista bērnus kopīgu maltīšu gatavošanā, kas liedz bērnam iespēju līdzdarboties. Meistarklases uzlaboja bērnu zināšanas par pārtikas produktiem, veicināja izpratni par gatavošanas tehnoloģijām un deva iespēju bērnam iesaistīties veselīgu našķu radīšanas un degustācijas procesā. Author of the qualification paper: Kristiāna Lučiņina The topic of the qualification paper: Promoting children's awareness of healthy eating in pre-school age A healthy and balanced diet is an important part of a child's daily routine. In these tense and busy times more and more children's diets contains from fast-cooking, semi-prepared meals or dishes from fast food restaurants. There is not much talk in families about a healthy, wholesome diet, the nutrients needed for a child's growth and development. In pre-school education, it would be important to raise awareness of the impact of nutrition on the health of young children. An important problem today is unhealthy eating habits of children, so it is important to find any effective way to make children eat healthier. A pre-school can be a most important place that helps a child to be better and to develop an attitude towards a healthy lifestyle. The aim of the research is to study children's knowledge and habits and to create healthy nutrition master classes, with the help of which to promote understanding of a balanced diet, especially about healthy products and snacks. The theoretical part examines and researches information about a healthy diet, its importance, as well as how a balanced, wholesome diet is formed. Much attention is paid to the distribution of food groups, the composition of products and the need for specific nutrients in preschool. The information is based on healthy eating guidelines both in Latvia and in the world, using the nutrition pyramid and nutrient calculation tables. The role of water in a child's daily diet is also discussed. In the empirical part, the children's current knowledge about nutrition, food groups, cooking utensils and types is observed in the form of a survey. Analyzing the survey data, appropriate theoretical and practical master classes have been created to get an understanding of yet unknown dishes, flavours and cooking options. Visual materials necessary for the age group to strengthen knowledge have been created. At the end of the practical part, in the form of a questionnaire, the child's previous and newly acquired knowledge is evaluated, confirming the hypothesis that there is insufficient information in this age group about valuable and easily available products, their preparation and opportunities for healthy snacks. It has also been confirmed that the involvement of the child in cooking responsibilities contributes to a better understanding of foods that are essential for a healthy lifestyle. The process of preparing a meal becomes an exciting activity with the family. At the end of the work, proposals for the promotion of a healthy lifestyle have been developed, emphasizing the importance of nutrition. The results allow us to conclude that the hypothesis is confirmed. Children's skills are incomplete, parents rarely involve children in the preparation of meals together, which prevents the child from participating. The master classes...