2 – 3 gadus vecu bērnu pašregulācijas un pašvadības prasmju attīstības iespējas rotaļu darbībā
Author
Lukašova, Eleonora
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “2 – 3 gadus vecu bērnu pašregulācijas un pašvadības prasmju attīstības iespējas rotaļu darbībā” izstrādāts ar mērķi analizēt 2 – 3 gadus vecu bērnu pašregulācijas un pašvadības prasmju attīstības iespējas rotaļu darbībā un izstrādāt rekomendācijas pirmsskolas skolotājiem šo prasmju attīstības pilnveidošanai. Darbs sastāv no teorētiskās daļas, kurā analizēts pašregulācijas un pašvadības prasmju jēdziens, sniegts pārskats par pašregulācijas un pašvadības prasmju veidošanās nosacījumiem 2 – 3 gadu vecumā, ka arī aplūkota metodika, kā organizējamas rotaļas un veidojama rotaļām atbilstoša mācību vide, kas sekmētu 2-3 gadus vecu bērnu pašregulāciju un pašvadību. Empīriskā pētījumā analizēts, kā rotaļu darbībā ir iespējams sekmēt pašregulāciju un pašvadību divgadīgiem bērniem, atklājot pedagoģiskā procesa iezīmes. Atbildot uz pētījuma jautājumu “Kā rotaļās ir sekmējama 2 – 3 gadus vecu bērnu pašregulācijas un pašvadības prasmju attīstība?”, var norādīt, ka pašregulācijas prasmju sekmēšanai svarīgi ir veidot vidi, kurā tiek stimulētas bērnu brīvas rotaļas, kurās iespējama bērnu patstāvība. Rotaļu darbībā izmantojamas shēmas, algoritmi, ilustrācijas, kas norāda uz darbību secību, kā arī autodidaktiskas spēles, kas ļauj nodrošināt bērniem iespēju pašiem kontrolēt un vadīt savu uzvedību. Emocionālo izpausmju paškontrole ir sekmējama kustību rotaļās un bērnu vecumam atbilstošās rotaļās ar noteikumiem. Darba noslēgumā izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem, kas piešķir pētījumam praktisku nozīmīgumu. The qualification paper “Possibilities for the development of self-regulation and self-management skills of 2-3-year-old children in play activities” has been developed with the aim to analyse the development opportunities of self-regulation and self-management skills of 2-3-year-old children in play activities and to develop recommendations for pre-school teachers to improve these skills. The paper consists of a theoretical part, where the concept of self-regulation and self-management skills is analysed, an overview of the conditions for the development of self-regulation and self-management skills at the age of 2-3 is provided, as well as the methodology on how to organize games and create a playful learning environment that would promote self-regulation and self-management of 2-3-year-old children is reviewed. The empirical research analyses how the promotion of self-regulation and self-management in play activities for two-year-olds is made possible, by revealing the features of the pedagogical process. In response to the research question “How can the development of self-regulation and self-management skills of 2-3-year-old children be promoted in play activities?”, it can be pointed out that in order to promote self-regulation skills, it is important to create an environment in which children’s free play is stimulated, in which children’s independence is made possible. Diagrams, algorithms, illustrations indicating the sequence of actions, as well as autodidactic games allowing children to control and lead their own behaviour can be used in play activities. Self-control of emotional expressions can be encouraged in movement games and age-appropriate games with rules. At the end of the paper, recommendations for pre-school teachers are developed, which gives practical significance to the research.