Vārdu krājuma latviešu valodā aktivizēšana mazākumtautību bērnudārzā 6 – 7 gadus veciem bērniem
Author
Bukovska, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats ir „Vārdu krājuma latviešu valodā aktivizēšana mazākumtautību bērnudārzā 6 – 7 gadīgiem bērniem”. Darba autore: Inese Bukovska Pētījuma mērķis: izpētīt bērnu latviešu valodas apguves vidi un vārdu krājuma latviešu valodā aktivizēšanas iespējas mazākumtautību bērnudārzā. Darbs sastāv no ievada, 3 nodaļām, 7 attēliem, 2 tabulām, secinājumiem, izmantotās literatūras saraksta ar 28 avotiem (20 latviešu valodā, 6 krievu valodā, 2 angļu valodā) un 5 pielikumiem. Darba apjoms kopā ar pielikumiem ir 56 lappuses. Kvalifikācijas darba temats ir aktuāls katram pirmsskolas izglītības pedagogam, lai veidotu piemērotu vidi un piemeklētu tādus metodiskos paņēmienus, kas aktivizētu un bagātinātu bērnu vārdu krājumu latviešu valodā. Darbā tika analizēta teorētiskā literatūra par otrās valodas vārdu krājuma aktivizēšanu, otrās valodas apguves īpatnībām, metodēm un paņēmieniem, raksturotas 6 – 7 gadus vecu bērnu vecumposma īpatnības, anketēti 15 bērnu vecāki un 3 pirmsskolas izglītības iestādes skolotāji, lai izpētītu bērnu latviešu valodas apguves vidi, kā arī novēroti un testēti 15 vecākā pirmsskolas vecuma bērni, lai izpētītu pedagoģisko pieredzi bērnu vārdu krājuma latviešu valodā aktivizēšanā, izmantojot dažādas metodes un paņēmienus. Pētījuma rezultātā tika secināts, ka bērnu vārdu krājumā latviešu valodā aktivizēšanā būtiska loma ir videi, latviešu valodas lietošanai ikdienas situācijās un pedagoģiskajā procesā, izmantojot dažādas metodes un paņēmienus. Atslēgas vārdi: bilingvālā izglītība, vārdu krājums, 6 – 7 gadus veci bērni. Theme of the coursework is “Activisation of Latvian words in preschool between national minority children aged 6 – 7”. Author of the work: Inese Bukovska The aim of the study: explore the environment in preschool for learning the Latvian language of children aged 6 – 7 and who’s native language isn’t Latvian. The work consists of an introduction, 3 chapters, 7 figures, 2 tables, conclusions, a list of references with 28 sources (20 in Latvian, 6 in Russian, 2 in English) and 5 appendices. Work load is 56 pages. This theme and research is relevant to every preschool teacher in order to create a suitable environment and find a methodological technique that works and enriches children's vocabulary in the Latvian language. The theoretical literature, methods, techniques of second language activation was analyzed, was described behavior featuries of children aged 6 – 7, 15 parents of children and 3 preschool teachers were surveyed as well as 15 children aged 6 – 7 were observed and tested in order to experience the activation of pedagogical vocabulary in Latvian using various methods and techniques. In conclusion of the study has been proven that the environment, usage of latvian words in everyday situations and the pedagogical process is an important part of activation the children’s vocabulary in Latvian language. Keywords: bilingual education, vocabulary, children aged 6 – 7.