Show simple item record

dc.contributor.advisorUmmere-Tillberga, Linda
dc.contributor.authorGrīnberga, Elizabete
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-07-06T01:03:58Z
dc.date.available2022-07-06T01:03:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other87026
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60445
dc.description.abstractKvalifikācijas darba tēma ir “5-6 gadīgo bērnu jēgpilna mācīšanās āra vidē”. Problēmas aktualitāte: Bērni ir dzimuši pētītāji un darītāji, viņu dabiskā interese ir izpētīt, aptaustīt, pagaršot, sajust to, ko redz sev apkārt. Caur šīm izjūtām bērns jau no mazotnes iepazīstas ar pasauli, tās daudzveidību. Āra vide bērnam sniedz lielisku veidu kā iepazīt, atklāt vides daudzveidību, drošos un bīstamos aspektus dabā, attīstīt savu kritisko domāšanu, zinātkāri, jaunradi un uzņēmējspēju, sadarbības prasmes, gan ar pieaugušajiem, gan ar vienaudžiem. Pēc jaunajām Skola 2030 vadlīnijām, kuru mērķis ir, lai bērns izzina pasauli patstāvīgi ar pieaugušā atbalstu un līdzdalību, nevis pieaugušā vadībā, daba var nodrošināt to visu - darboties pašam - pašam pētīt, pašam darīt, pašam eksperimentēt, pašam domāt, ieraudzīt pasauli nevis caur digitālajām ierīcēm vai grāmatām, bet redzēt, dzirdēt un sajust to visu uz vietas. Šeit un tagad. Pati strādājot ar pirmsskolas vecuma bērniem esmu novērojusi, ka pamazām bērnu pasauli sāk pārņemt digitālā pasaule un interese par apkārt notiekošo mazinās. Tāpēc uzskatu, ka bērnu vešana dabā, rotaļnodarbības un eksperimentēšana varētu būt viens no iespējamajiem veidiem, kā radīt bērnos interesi arī par apkārt notiekošo, lai digitālā pasaule ar apkārtējo pasauli būtu sabalansētāka. Pētījuma mērķis: pētīt kā 5-6 gadus vecu bērnu dažādu sasniedzamo rezultātu apguves līmeņi atšķīrās pēc rotaļnodarbībām āra vidē un nodarbībām iekštelpās. Kvalifikācijas darba pirmajā daļā tiek atspoguļota jēgpilnas mācīšanās nozīme dažādu autoru skatījumā, kā arī mācīšanās āra vidē jēdziena skaidrojums no dažādu autoru viedokļiem un atziņām. Pievienots arī pētāmo 3. posma pirmsskolas vecuma bērnu raksturojums. . Arī mūsdienās arvien vairāk vērojama ziemeļvalstu brīvdabas pedagoģijas metožu izplatība pasaulē un Latvijā. Ir svarīgi minēt arī A.Ieriķes devumu Latvijas brīvdabas pedagoģijas pirmsskolas vecuma bērniem aktualizēšanā. Jēgpilna mācīšanās padara iemācīto paliekošu, tas nozīmē, ka bērns šo iegūto, atklāto informāciju atcerēsies ne tikai uz doto brīdi, bet arī pēc konkrēta laika, līdz ar to bērnam veidosies iespēja salīdzināt un apstrādāt dažādus informācijas avotus un mācīties patstāvīgi, ar pieaugušā atbalstu. Kvalifikācijas darba otrajā daļā tiek atspoguļots veiktais pētījums par 5-6 gadus vecu bērnu sasniedzamo rezultātu, apguves līmeņu atšķirību pēc āra nodarbībām vai nodarbībām iekštelpās. Kvalifikācijas darbs sastāv no anotācijas latviešu un angļu valodā, satura rādītāja, ievada, 5 nodaļām, 5 apakšnodaļām, 17 tabulām, 20 diagrammas, secinājumiem, 18 izmantotās literatūras un informācijas avotiem. Darba apjoms ir 60 lappuses.
dc.description.abstractThe topic of the qualification is "Meaningful learning for 5-6 year olds in an outdoor environment". Children are born explorers and doers, their natural interest is to explore, touch, feel and smell what they see around them. Through these senses, children learn about the world and its diversity from an early age. The outdoors is a great way for children to explore, discover the diversity of the environment, the safe and dangerous aspects of nature, develop their critical thinking, curiosity, creativity and entrepreneurial skills, and their cooperation skills, both with adults and with their peers. According to the new School 2030 guidelines, which aim for children to explore the world independently, with the support and participation of an adult, rather than under the guidance of an adult, nature can provide it all - to do it all - to explore, to do, to experiment, to think, to see the world not through digital devices or books, but to see, hear and feel it all on the spot. Here and now. According to recent studies in the United States, children's dependence on digital devices is growing every year, and I have seen this myself in my work with pre-school children: gradually, the digital world begins to take over and the child's interest in the world around them diminishes. I therefore believe that taking children outdoors, playing and experimenting could be one possible way to make them also interested in what is happening around them, so that the digital world is balanced with the world around them. Aim of the study: to investigate how 5-6 year old children's levels of mastery of different learning outcomes differ after outdoor and indoor play activities. The first part of the qualification work presents the meaning of meaningful learning from different authors' perspectives, as well as an explanation of the concept of outdoor learning from videos and insights from different authors. A description of the preschool children in Stage 3 is also included. Nowadays, the spread of Nordic methods of outdoor pedagogy is becoming more and more widespread in the world and in Latvia. It is also important to mention the contribution of A.Ieriķe to the actualization of Latvian outdoor pedagogy for preschool children. Meaningful learning makes what is learned lasting, which means that the child will remember the information he or she has learned not only at the moment, but also after a certain period of time, and thus the child will be able to compare and process different sources of information and learn independently, with the support of an adult. The second part of the qualification reports on a study carried out on the difference in learning achievement levels of 5-6 year olds after outdoor or indoor activities. The qualification work consists of an annotation in English and Latvian, a table of contents, an introduction, 5 chapters, 5 subchapters, 17 tables, 20 diagrams, conclusions, 18 literature and information sources used.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectbērni
dc.subjectdaba
dc.subjectjēgpilns
dc.subjectdaudzveidība
dc.subjectpētīt
dc.title5-6 gadīgo bērnu jēgpilna mācīšanās āra vidē
dc.title.alternativeMeaningful learning for 5-6 year olds in an outdoor environment
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record