Konstruēšana matemātikas apguves veicināšanai 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolā
Author
Čurikova, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Helmane, Ineta
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Konstruēšana matemātikas apguves veicināšanai 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolā” izstrādāts ar mērķi: teorētiski pētīt un empīriski pamatot matemātikas satura apguves iespējas 5 – 6 gadus veciem bērniem konstruēšanas darbības procesā. Darba teorētiskajā daļā analizēta matemātikas loma pirmskolas vecuma bērnu personības attīstībā, noteikts matemātikas saturs 3. posmā, raksturotas vecumposma iespējas matemātisko prasmju apguvē. Īpaša uzmanība ir pievērsta konstruēšanas darbībai – tās jēdzienam, saturam un izmantošanas iespējām matemātikas prasmju apguvē. Empīriskajā daļā veikta skolotāju aptauja, izzinot konstruēšanas izmantošanas pieredzi, izstrādāts un īstenots pedagoģiskā darba plāns, analizējot, kā bērniem konstruēšanas darbībā veidojas prasmes salīdzināt lielumus, formas, izpratne par ģeometrisko figūru savstarpējām attieksmēm. Iegūtie rezultāti apstiprina, ka konstruēšanas darbība ir izmantojama pirmsskolā, lai praktiskā darbībā bērniem nostiprinātu matemātiskās prasmes. Darba noslēgumā izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par konstruēšanas darbības izmantošanas iespējām, kas darbam piešķir praktisku nozīmīgumu. Kvalifikācijas darba apjoms: 51 lpp., 9 attēli, 10 tabulas, izmantotas 45 literatūras vienības, pievienoti 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: matemātiskās prasmes, konstruēšanas darbība, ģeometriskās figūras, lielumu salīdzināšana, 5-6 gadus veci bērni. The qualification research “Construction play promoting the development of math skills of 5-6 year old children in a preschool” has been developed with the aim: to theoretically study and empirically substantiate the possibilities of acquiring the content of mathematics for 5-6 year old children in the process of construction activity. The theoretical part of the research analyzes the role of mathematics in the development of preschool children's personality, determines the content of mathematics in the 3rd stage, describes the possibilities of age in the acquisition of mathematical skills. Special attention is paid to the activity of construction - its concept, content and possibilities of using it in the acquisition of mathematical skills. In the empirical part, a teacher survey was conducted, ascertaining the experience of using construction, a plan of pedagogical work was developed and implemented, analyzing how children develop skills to compare sizes, shapes, and understanding of geometric figures. The obtained results confirm that the construction activity can be used in preschool to strengthen the mathematical skills of children in practice. In conclusions of the research, recommendations for pre-school teachers on the possibilities of using the construction activity are developed, which gives the work practical significance. The scope of the qualification research: 51 pages, 9 figures, 10 tables, 45 literature units used, 6 appendices added. Keywords: mathematical skills, construction activity, geometric shapes, size comparison, 5-6 year old children.