4 – 5 gadus vecu bērnu skaņu izrunas kultūras sekmēšana pedagoģiskajā procesā
Author
Kukle, Signija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore – Signija Kukle Kvalifikācijas darba temats: 4 – 5 gadus vecu bērnu skaņu izrunas kultūras sekmēšana pedagoģiskajā procesā. Darba mērķis - pētīt un izzināt 4 – 5 gadus vecu bērnu skaņu izrunas sekmēšanas iespējas pedagoģiskajā procesā. Darba pirmajā nodaļā ir analizēta literatūra par to kas ir runa, kā tā veidojas un attīstās. Tika noskaidroti runas veidi. Teorētiski tika izzinātas 4 – 5 gadus vecu bērnu runas attīstības īpatnības. Kā arī tas kā runas attīstība ietekmē bērna attīstību kopumā. Tika vērsta uzmanība, kas ir pedagoģiskais process un kā to plānot, lai sasniegtu vēlamos rezultātus. Teorētiskās daļas noslēgumā tika analizētas runas sekmēšanas iespējas. Darba otrajā nodaļā tiek pētīta pedagoģiskā procesa ietekme uz bērna runas attīstību. Pētījuma pirmajā posmā tiek izvērtēts bērna runas attīstības līmenis. Pētījuma turpinājumā bērniem pedagoģiskā procesa laikā tiek piedāvātas dažādas pirkstu rotaļas, didaktiskie materiāli, dažādi artikulācijas vingrinājumi u.c. aktivitātes, kuras sekmē bērna pareizu skaņu izrunu. Pētījuma noslēgumā tika atkārtoti izvērtēta bērnu runa. Pēc iegūtajiem datiem tika secināts, ka izvirzītā hipotēze ir apstiprinājusies: ja pedagoģiskajā procesā pedagogs darbā ar bērniem izmantos didaktiskos materiālus, artikulācijas vingrinājumus un pirkstu rotaļas, tad ir iespējams uzlabot skaņu izrunu. Darba apjoms 41 lpp, darbā iekļautas 6 tabulas, 9 attēli. Darbā izmantoti 29 zinātniskās literatūras avoti. Atslēgvārdi: runa, valoda, skaņu izrunas kultūra, pirmsskolas pedagoģiskais process, pirkstu rotaļas. The author of the paper – Signija Kukle The theme of the qualification work – Improvement of four to five year old children’s pronuncation culture in the pedagogical process in preschool. The aim of the work is to study and explore the possibilities of promoting the pronunciation of sounds of children aged 4-5 years in the pedagogical process. The first chapter of the paper analyzes literature on what speech is, how it is formed and develops. The ways of speaking were clarified. Theoretically, the peculiarities of speech development of children aged 4-5 years were explored. Also, how the development of speech affects the development of the child as a whole. Attention was paid to what is the pedagogical process and how to plan it in order to achieve the desired results. At the end of the theoretical part, the possibilities of promoting speech were analyzed. The second chapter of the paper examines the impact of the pedagogical process on the development of the child's speech. In the first stage of the study, the level of development of the child's speech is evaluated. The study continues with a variety of finger games, didactic materials, various articulation exercises, and .c activities that promote the correct pronunciation of the child's sounds during the pedagogical process. At the end of the study, children's speech was reassessed. According to the obtained data, it was concluded that the hypothesis put forward has been confirmed: if in the pedagogical process the educator in working with children will use didactic materials, articulation exercises and finger play, then it is possible to improve the pronunciation of sounds. Work volume 41 pages, the work includes 6 tables, 9 images. The work uses 29 sources of scientific literature. Keywords: speech, language, sound pronunciation culture, preschool pedagogical process, finger play.