• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Informāciju komunikāciju tehnoloģijas 5-6 gadus veciem bērniem matemātisko prasmju apguves veicināšanai

Thumbnail
View/Open
299-87056-Spruge_Dina_ds20009.pdf (741.4Kb)
Author
Spruģe, Dina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Helmane, Ineta
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autors: Dina Spruģe Kvalifikācijas darba nosaukums: Informāciju komunikāciju tehnoloģijas 5-6 gadus veciem bērniem matemātisko prasmju apguves veicināšanai. Kvalifikācijas darba mērķis: pētīt 5-6 gadīgu bērnu matemātisko prasmju apguves veicināšanu ar IKT un apkopot ieteikumus 5-6 gadīgu bērnu matemātisko prasmju apguves veicināšanai ar IKT Mērķa sasniegšanā izvirzītie uzdevumi: 1.Analizēt zinātnisko literatūru par IKT, matemātiskām prasmēm, pirmsskolas vecuma bērnu attīstības tendencēm. 1.Pētīt reālo situāciju bērnu matemātisko prasmju apguves veicināšanā darbā matemātikas rotaļnodarbībās ar IKT. 2.Veikt pētījumu un izdarīt secinājumus par mērķtiecīgu IKT izmantošanu matemātisko prasmju apguvē. Darba struktūra: kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām. Ievada daļā ir noteikta pētījuma problēma, izvirzīts mērķis un veicamie uzdevumi mērķa sasniegšanai. •Darba teorētiskajā daļā tiek petīta Pedagoģisko situāciju modelēšana •Daļēji strukturēta intervija •Bērnu darbības galaproduktu analīze Pētījuma praktiskajā daļā tika pētīta valsts pirmsskolas izglītības iestāde “Zvaniņš”. Pētāmajā grupā pēc izstrādātiem kritērijiem veikti bērnu novērojumi, pedagogu anketēšana un bērnu darbības analīze. Darba autore analizē vai IKT tehnoloģiju izmantošana matemātikas apguvē ir mērķtiecīga, jēgpilna un sniedz pozitīvu rezultātu. Kvalifikācijas darba apjoms ir 38 lappuses. Darbā izmantoti 43 literatūras un informācijas avoti, 10 tabula un 10 attēli. Atslēgvārdi: Informāciju komunikāciju tehnoloģijas, matemātiskās prasmes, pedagoģiskais process, pirmsskola.
 
Author of the qualification work: Dina Spruģe Title of qualification: Information communication technologies for children 5-6 years old to promote mathematical skills. The purpose of the qualification work: to study the promotion of the acquisition of mathematical skills by ICT for children 5-6 years and to collect recommendations to promote the acquisition of mathematical skills of children 5-6 years with ICT Objectives to achieve this objective: 1. Analyse scientific literature on ICT, mathematical skills, trends in children of pre-school age. 1. Study the reality of promoting the acquisition of mathematical skills of children at work in math exercises with ICT. 2. Carry out a study and draw conclusions on the targeted use of ICT in the acquisition of mathematical skills. Structure of work: qualification work consists of two parts. The introductory part sets out the problem of the study, sets out the target and the tasks to be performed to achieve the target. • Modeling of Pedagogics situations in the theoretical part of the work • Semi-structured interview • Analysis of final child performance products The practical part of the study studied the state's preschool education institution “Call”. Child observations, teacher testing and child performance analysis have been performed in the study group according to the criteria developed. The working author analyses whether the use of ICT technologies in math is targeted, meaningful and has a positive outcome. The size of the qualification job is 38 pages. The work uses 43 sources of literature and information, 10 tables and 10 images. Keywords: Information communication technologies, mathematical skills, pedagogical process, preschool
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60462
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV