Show simple item record

dc.contributor.advisorLāce, Inguna
dc.contributor.authorGabrāne, Laura
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-07-06T01:04:19Z
dc.date.available2022-07-06T01:04:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other88308
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60591
dc.description.abstractMūsdienu sabiedrībā pastāvošās vajadzības, kā arī attiecīgi tam, citādās vajadzības darba tirgū, ietekmē jaunāko skolēnu perspektīvas nākotnē saistībā ar darba tirgu. Pedagogiem un izglītības sistēmai kopumā, būtu jāveic izmaiņas izglītības sistēmā, paplašinot zināšanas par karjeras izglītību. Karjeras izglītība tiek orientēta pārsvarā uz pusaudžiem vai jauniešiem, bet būtu ļoti nozīmīgi to sākt vairāk iekļaut arī sākumizglītības posmā. Sākumizglītības posms ir ļoti savdabīgs ar to, ka bērnam realizējas dažādas vajadzības, kuras nav aktuālas pusaudžu vai jauniešu vecumā. Dabiskas vecumposmu vajadzības, kuras pamanītas savlaicīgi, un attīstītas, bērnam tajā brīdī ir aktuālas, veido viņa personību, viedokli, ieradumus un raksturu. Ļoti svarīgus komponentus karjeras izvēlē. Apmierinot tās vajadzības, rodas lielākas iespējas, ka bērns nostiprinās ļoti noderīgas prasmes, iemaņas un zināšanas, kuras nepieciešamas dzīves ilgumā. Piemēram, dotības organizēt, plānot, līdera spējas, sevis objektīva vērtēšana, veiksmīgas karjeras izvēle, spēja apkopot un izvērtēt informāciju, kritiski domāt. Šī pētījuma mērķis ir pētīt karjeras izglītību sākumskolā un iespējas to integrēt pedagoģiskajā procesā. Tiek apskatīts karjeras jēdziens un karjeras izglītības jēdziens, no teorētiskās puses. Kā arī tiek apkopota un analizēta informācija par to, kā iespējams integrēt karjeras izglītību sākumizglītības posmā un cik tas ir nepieciešams vai noderīgs, atsaucoties uz vecumposmu vajadzībām. Sākumizglītības posmā bērniem ir aktuāli nostiprināt savas personības attīstību un uzvedības modeli. Ja skolas vairāk pievērstu uzmanību šim izglītības posmam no tāda skatu punkta, dot iespēju apgūt zināšanas par karjeru, tad Latvijas sabiedrība būtu daudz zinošāka, aktīvāka un mērķtiecīgāka. Tiek pētītas karjeras teorijas, par kurām izteikušies tādi speciālisti, kā Loises F. Fitzgeralds, Holanda, D.Super, Inta Lemenšonka, Garleja un Kangro, Libkovska. Ir apkopota informācija par Neimanes.I viedokli, kura uzsver rūpes par savu veselību, veidojot karjeru. Tas ir ļoti nozīmīgs faktors, ar kuru noteikti jāiepazīstina bērni, uzsākot viņus informēt par karjeras izglītību. Tas, ka bērns ir salīdzinoši jauns, nenozīmē, ka viņš nav gatavs pieņemt informāciju, kura ilglaicīgi šķitusi kā kaut kas sarežģīts. Atslēgas vārdi: Karjera, karjeras izglītība, sākumizglītība, pedagogs, vecumposmu vajadzības, personība, vajadzību apmierināšana.
dc.description.abstractIn modern society the needs in a workplace, or labour market are changing constantly, so it affects the perspectives that young children will have, when they grow up. Teachers, and the education system overall, should make some changes concerning career education. Career education is more oriented towards teenagers and young adults, but it is important to include career education in preschool. Preschool period of education is very important, because, students have certain needs, that have to be satisfied, and it is not topical to teenagers or young adults. Natural need to develop certain skills, which are very important for choosing a future career. If they are met at appropriate time, it can improve the way a young student is evolving his or hers personality, opinion, habits and character. When their needs are satisfied, they have a bigger chance of using the skills and information that they have received, also later in life. For example, a skill to organize, plan, analyse information, leader skills, critical thinking, objective view, choice of the right career to follow. This research is about career education in preschool and the possibilities of integrating it, in pedagogical process. The concept of career and career education is viewed from a perspective of how to integrate it in preschool, also, is it necessary to do it and what benefits it has. Preschool students have a need to form their behavioural model and develop personalities, so if schools would pay more attention to that, in future Latvian society would be more educated, active, and driven. The career concept theories are viewed, reflecting on persons like Loises F. Fitzgeralds, Holanda, D.Super, Inta Lemenšonka, Garleja un Kangro, Libkovska. There is overviewed information about, how Neimane.I., speaks that it is very important to have balance between work and personal life, caring about health. Health is very important topic to give children information about, while integrating career education. If the child is very young, it does not mean, that he is not ready to learn something new. Key words: Career, career education, preschool, teacher, age-based needs, personality, satisfying needs.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSkolas pedagoģija
dc.subjectkarjera
dc.subjectkarjeras izglītība
dc.subjectsākumizglītība
dc.subjectpedagogs
dc.subjectpersonība
dc.titleKarjeras izglītība sākumskolā
dc.title.alternativeCareer education in primary school
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record