Show simple item record

dc.contributor.advisorMargeviča- Grinberga, Ieva
dc.contributor.authorAveniņa, Vita
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-07-06T01:04:20Z
dc.date.available2022-07-06T01:04:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other88396
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60598
dc.description.abstractAutore izstrādājusi diplomdarbu par tēmu – Latviešu valodas kā otrās valodas apguves veicināšana mazākumtautību skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Tēmas izvēli autore pamato ar to, ka mazākumtautību skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem ir svarīgi integrēties sabiedrībā, piedalīties sabiedriskajā dzīvē, kā arī līdzdarboties kultūras dzīvē. Diplomdarba mērķis ir izpētīt latviešu valodas apguves veicināšanas iespējas sākumskolas mazākumtautību skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Hipotēze - mazākumtautību skolēnu latviešu valodas apguve būs sekmīga, ja tiks ņemtas vērā katra skolēna individuālās attīstības īpatnības un tiks izmantota atbilstoša koriģējošā darbība. Strukturāli darbu autore veido no trim daļām. Pirmajā daļā darba autore apkopo un analizē zinātnisko literatūru par otrās valodas jēdzienu un būtību, kā arī latviešu valodas, kā otrās valodas, apguves īpatnībām pedagoģiskajā procesā. Diplomdarba otrajā nodaļā darba autore apkopo un analizē zinātnisko literatūru par garīgās attīstības būtību, analizē pazīmes, kādas raksturīgas sākumskolas skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem un kā šie traucējumi ietekmē skolēnu otrās valodas apguvi. Pētījums balstīts uz Z.Anspokas, A.Šalmes, I.Druvietes, M.Gavriļinas, K.Beikera, S.Liepiņas un I.Freimaņa atziņām. Vienlaikus autore uzdrošinās izteikt savā profesionālajā pieredzē gūtos novērojumus. Diplomdarba praktiskajā daļā autore veic pedagoģisko izmēģinājumdarbību ar mērķi apzināt un apkopot koriģējoši attīstošo darbību latviešu valodas apguves veicināšanā un veic skolotāju anketēšanu par korekcijas darba uzlabošanu speciālās izglītības iestādē. Darba nobeigumā autore izvirza secinājumus un piedāvā savus priekšlikumus latviešu valodas apguves prasmju veicināšanai mazākumtautību skolēniem. Diplomdarbā tiek secināts, ka mazākumtautību skolēnu ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem latviešu valodas apguve būs sekmīga, ja tiks ņemtas vērā katra skolēna individuālās attīstības īpatnības un tiks izmantota atbilstoša koriģējoša darbība. Par korekcijas darba uzlabošanas iespējām darbā ar skolēniem ar speciālām vajadzībām skolotājiem, diemžēl, trūkts pietiekamu profesionālu un teorētisku zināšanu.
dc.description.abstractThe author has developed a diploma thesis on the topic - promotion of the acquisition of Latvian as a second language for minority students with moderate mental disabilities. The author justifies the choice of the topic on the fact that it is important for minority students with moderate mental disabilities to integrate into society, participate in public life, as well as participate in cultural life. The aim of the diploma thesis is to study the possibilities of promoting the acquisition of the Latvian language for primary school minority students with moderate mental disabilities. Hypothesis - the acquisition of the Latvian language by minority students will be successful if the peculiarities of each student's individual development are considered and appropriate corrective action is used. Structurally, the author consists of three parts. In the first part, the author compiles and analyzes the scientific literature on the concept and essence of the second language, as well as the peculiarities of learning the Latvian language as a second language in the pedagogical process. In the second chapter of the dissertation, the author compiles and analyzes the scientific literature on the nature of mental development, analyzes the characteristics of primary school students with moderate intellectual disabilities and how these disorders affect students' second language acquisition. The research is based on the findings of Z.Anspoka, A.Šalme, I.Druviete, M.Gavriļina, K.Beikers, S.Liepiņa and I.Freimanis. At the same time, the author will dare to express the observations gained in her professional experience. In the practical part of the diploma thesis, the author conducts a pedagogical pilot activity with the aim to identify and summarize corrective developmental activities in the promotion of Latvian language acquisition and conducts a questionnaire for teachers on the improvement of correction work in a special education institution. At the end of the work, the author puts forward conclusions and offers her proposals for the promotion of Latvian language skills for minority students. In the diploma, it is concluded that the acquisition of the Latvian language of minority pupils with moderate mental development disabilities will be successful if the individual development characteristics of each pupil are considered and appropriate corrective action will be taken. There is, unfortunately, a lack of adequate professional and theoretical knowledge about the possibilities for improving the work of pupils with special needs for teachers
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectbilingvisms
dc.subjectotrā valoda
dc.subjectbilingvālā izglītība
dc.subjectmazākumtautība
dc.subjectvidēji smagi garīgās attīstības traucējumi,
dc.titleLatviešu valodas kā otrās valodas apguves veicināšana mazākumtautību skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem
dc.title.alternativePromotion of the acquisition of Latvian as a second language for minority students with moderate mental disabilities
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record