• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Krāsas un skaņas sintēzes izmantošana vizuālajā mākslā 9. klasē

Thumbnail
View/Open
299-89017-Peterkopa_Beate_bk17025.pdf (6.783Mb)
Author
Pēterkopa, Beāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Utāns, Juris
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba „Krāsas un skaņas sintēzes izmantošana vizuālajā mākslā 9. klasē” mērķis ir izpētīt krāsas un skaņas sintēzes izmantošanas iespējas vizuālās mākslas stundās 9. klasē. Krāsa un skaņa mums apkārt ir ik brīdi, tā ir nozīmīga cilvēka dzīves sastāvdaļa, bez kuras to būtu grūti iedomāties. Mūsos nemitīgi notiek, lielākoties, neapzināts sintēzes process, kurā, vairākām maņām mijiedarbojoties, saņemam pilnīgāku informāciju par apkārtējo vidi. Pētījumā secināts, ka padarot šo procesu apzinātu, iespējams atraisīt skolēnu radošumu. Krāsas un skaņas sintēzes izmantošana vizuālās mākslas stundās liek skolēnam izkāpt no komforta zonas un paraudzīties uz ierasto no cita skatu punkta. Lai to sekmētu, izstrādāta uzdevumu kopa, kurā iekļauta 6 abstraktu krāsu skiču radīšana, radošā darba izstrāde, kā arī raksturojoša muzikālās kompozīcijas izveide. Katrā uzdevumā pievēršot uzmanību krāsas un skaņas nozīmei darbā, vizuālajai valodai, kā arī radošuma veicināšanai. Diplomdarbs sastāv no 73 lapām, 3 nodaļām, 6 apakšnodaļām un 4 pielikumiem.
 
The purpose of the Diploma Thesis “The use of paint and sound synthesis in visual arts in 9th grade” is to explore the possibilities of using paint and sound synthesis in visual art classes in 9th grade. The color and sound are around us at every moment, it's a important part of human life and it would be hard to imagine life without it. We are constantly undergoing, mostly, an unconscious synthesis process in which we receive more complete information about the environment when we interact with a number of senses. The study concludes that by making this a councious process, it is possible to unleash the creativity of pupils. The use of paint and sound synthesis in visual art classes, makes the pupil step out of the comfort zone and look at the usual from another point of view. To promote this, a set of tasks have been developed that include creation of 6 abstract color sketches, creative work, and the creation of a distinctive musical composition. In each exercise, focusing on the importance of color and sound at work, visual language, and on promoting creativity. The Diploma Thesis consists of 73 pages, 3 chapters, 6 subchapters and 4 annexes.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60668
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV