Sākumskolēnu māšu akadēmiskās iesaistīšanās, darba–ģimenes konflikta, uztvertā sociālā atbalsta un vecāku stresa savstarpējās saistības
Author
Sirsniņa, Līna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skreitule-Pikše, Inga
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis bija noskaidrot, kādas saistības pastāv starp sākumskolēnu māšu akadēmiskās iesaistīšanās, darba–ģimenes konflikta, uztvertā sociālā atbalsta, vecāku stresa un demogrāfiskajiem rādītājiem. Pētījumā piedalījās 156 respondentes – sievietes, kuras ir mātes vismaz vienam bērnam, kas mācās sākumskolā. Pētījumā tika izmantotas četras aptaujas: 1) Ģimenes iesaistīšanās aptauja (Family Involvement Questionnaire; Fantuzzo et al., 2013), kuru sava maģistra darba ietvaros adaptējusi Kristīne Bondere (2014); 2) Daudzdimensionālā darba–ģimenes konflikta skala (MDMWFC, Multidimensional Measure of Work-Family Conflict; Carlson, Kacmar, & Williams, 2000, Latvijā adaptējusi A. Zāģere, 2012); 3) Vecāku stresa indeksa aptauja (Parenting Stress Index (PSI), Abidin, 1995), kuru latviešu valodā adaptējusi L. Ļebedeva (2001); 4) Daudzdimensionālā uztvertā sociālā atbalsta skala (Multidimensional scale of perceived social support /MSPSS/, Zimet, Zahlem, Zimet, & Farley, 1988), kuru Latvijā adaptējusi S. Voitkāne (2001)., atkārtoti S. Voitkāne, S. Miezīte un M. Raščevska (2005). Pētījuma rezultāti rāda, ka pastāv saistības starp sākumskolēnu māšu akadēmisko iesaistīšanos, darba–ģimenes konfliktu, uztverto sociālo atbalstu un vecāku stresu. Novērojot demogrāfisko rādītāju saistības ar mainīgajiem, atklājās, ka pastāv saistības arī starp ienākumu līmeni un māšu darba–ģimenes konfliktu, uztverto sociālo atbalstu un vecāku stresu. Darba–ģimenes konflikts izskaidro 26% vecāku stresu un 33% vecāku stresa apakšskalas rādītāju – vecāku distresu. The aim of this study was to find out the relationship between primary schools students mothers academic involvement, work–family conflict, perceived social support, parenting stress and demographic indicators. The study involved 156 respondents – women who are mothers of atleast one primary school student. Four surveys were used in the study: 1) Family Involvement Questionnaire (Fantuzzo et al, 2013), adapted in Latvia by Kristīne Bondere (2014); 2) MDMWFC, Multidimensional Measure of Work-Family Conflict (Carlson, Kacmar, & Williams, 2000), adapted in Latvia by A. Zāģere (2012); 3) Parenting Stress Index (PSI), Abidin, 1995), adapted in Latvia by L. Ļebedeva (2001); 4) Multidimentional Scale of Perceived Social Support (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), adapted in Latvia by S. Voitkāne (2001), repeatedly adapted by S. Voitkāne, S. Miezīte un M. Raščevska (2005). The results indicated that there are correlations between primary schools students mothers academic involvement, work-family conflict, perceived social support and parenting stress. Observing the association of demographic data with the variables, it was found that there are correlations between the level of income and mothers work–family conflict, perceived social support and parenting stress. Work–family conflict predicts 26% of parenting stress and 33% of parenting stress subscale parenting distress.