Sadarbības prasmju veicināšana sociālo zinību stundā 5.klasē
Author
Vaiveris, Ralfs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats: “Sadarbības prasmju veicināšana sociālo zinību stundās 5. klasēs” (“Development of collaboration skills in social science lessons in the 5th grade”). Mūsdienās uz sadarbību orientēts skolēns ir mūsu sabiedrības ieguvums un, protams, arī skolas nenovērtējama vērtība. Sadarbības prasmes kā caurviju prasmes, ir viennozīmīgi tikpat svarīgas kā prasmes vadīt, organizēt, kuras skolēns apgūst daudzos mācību priekšmetos. Sociālo zinību stundām ir ļoti nozīmīga loma tieši sadarbības prasmju apguvē un veicināšanā, darbojoties ar tādām metodēm kā pāru darbi, grupu darbi, lomu spēles, pētījumu metodes u.t.t. Arī tālāk mācoties universitātē vai uzsākot darba gaitas, būtiski ir apzināties, ka mūsdienās darba devējs pievērš ļoti lielu uzmanību sadarbības prasmēm, lai sadarbība ar kolēģiem būtu pēc iespējas efektīvāka. Mūsdienās liela nozīme ir pārzināt dažādas sadarbības metodes, kuru pamati noteikti ir jāieliek jau pamatskolas laikā. Ieejot lielajā dzīvē, cilvēka personībai ir jābūt gan empātiskai, gan uz sadarbību vērstai, kas nozīmē efektīvu un pozitīvu sadarbību ar līdzcilvēkiem, tai skaitā, draugiem, kolēģiem un arī klientiem. Tas ir svarīgi arī no tāda aspekta, lai visi dalībnieki strādātu kā stipra un sabalansēta komanda gan “uzvarās”, gan jebkurās problēmsituācijās. Pāru un grupu darba metode noteikti ļauj sasniegt daudzus pedagoģiskos mērķus efektīvai sadarbības prasmju attīstīšanai un veicināšanai. Diplomdarbā “Sadarbības prasmju veicināšana sociālo zinību stundās 5. klasē” ir pētīta pāru darba un grupu darba metožu izmantošana sociālo zinību stundu satura apguvē, un kā šīs abas metodes atbilst 5. klases skolēnu vecumposmam. Kas arī nozīmē, ka būtiski ir arī analizēt sadarbības prasmju attīstības atbilstību konkrētajā vecumposmā. Attiecīgi, lai sasniegtu diplomdarba mērķi, tika veikts empīrisks pētījums, pielietojot novērošanas metodi un skolēnu un skolotāju aptaujas. Pētījums, strādājot ar pāru un grupa darba metodēm sociālo zinību stundās 5. klasēs, parāda cik svarīgi ir, lai skolēniem būtu pēc iespējas labāk attīstītas sadarbības prasmes. Būtiski ir arī analizēt sadarbības prasmju pilnveides pedagoģiskās iespējas sociālo zinību stundās 5.klasēs. Norādīju arī potenciālos riskus, kas pedagogiem jāņem vērā, plānojot un darbojoties ar tādām metodēm kā pāru un grupu darbs. Darba saturs: 2 nodaļas un 8 pielikumi (46 lpp.), 7 attēli, 2 tabulas, analizēti 37 literatūras avoti . Atslēgas vārdi: pāru darba metode, grupu darba metode, sociālās zinības, pamatskola, caurviju prasmes (sadarbības prasmes). Thesis topic: “Development of collaboration skills in social science lessons in the 5th grade”. Today, a collaborative student benefits our society and is, of course, an invaluable asset to the school. Collaborative skills, such as cross-cutting skills, are as important as the skills to manage and organize that a student learns in many subjects. Social science lessons play a very important role in the acquisition and promotion of collaborative skills, working with methods such as pair work, group work, role play, research methods, etc. Even when continuing to study at university or starting a career, it is important to be aware that nowadays an employer pays great attention to cooperation skills to be as effective as possible with colleagues. Nowadays, it is important to know the different methods of cooperation, the basics of which must be laid already during primary school. When entering adulthood life, a person's personality must be both empathetic and cooperative, which means effective and positive cooperation with peers, including friends, colleagues, and also customers. It is also important that all participants work as a strong and balanced team, both in 'winning' and any problem. The working method of pairs and groups certainly allows for achieving many pedagogical goals for the effective development and promotion of cooperation skills. The diploma thesis “Promoting Collaborative Skills in Social Science Lessons in the 5th Grade” explores the use of pair-work and group work methods in learning the content of social science lessons, and how these two methods correspond to the age of 5th-grade students. This means that it was also important to analyze the relevance of developing collaborative skills at a particular age. Accordingly, to achieve the goal of the thesis, an empirical study was conducted using the observation method and surveys of students and teachers. The study, working with pairs and group work methods in social studies lessons in the 5th grade, shows how important it is for students to have the best possible collaboration skills. It is also important to analyze the pedagogical possibilities of improving cooperation skills in social science lessons in the 5th grade. I also pointed out the potential risks that teachers need to consider when planning and working with methods such as pair and group work. Thesis content: 2 chapters and 8 appendices (46 pages), 7 figures, 2 tables, analyzed 37 literature sources and norms.