• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kognitīvo funkciju, impulsivitātes un hiperaktivitātes rādītāju atšķirības starp bērniem ar un bez UDHS pazīmēm

Thumbnail
View/Open
299-89745-Raize_Simona_sr19034.pdf (722.4Kb)
Author
Raize, Simona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vanags, Edmunds
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījumā tika izvirzīti trīs mērķi: 1) Noskaidrot, kādas uzmanības noturības, impulsu kontroles un hiperaktivitātes rādītāju atšķirības pastāv starp bērnu grupu ar un bez UDHS pazīmēm; 2) Kādas kognitīvo funkciju atšķirības pastāv starp bērnu grupu ar un bez UDHS rādītājiem; 3) Noskaidrot vai vecāku sniegtais vērtējums par bērnu uzmanības noturību, impulsu kontroli un hiperaktivitāti statistiski nozīmīgi korelē ar bērnu sniegtajiem rezultātiem kognitīvo testu uzdevumos. Izlasi veidoja 76 respondenti – klīniskā grupa (n = 38) un kontroles grupa (n = 38). Pazīmes tika vērtētas ar Konera uzvedības novērtējuma aptauju un pieciem kognitīvajiem testiem. Tika noskaidrots, ka pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības uzmanības noturības, impulsu kontroles un hiperaktivitātes rādītājos starp grupām. Savukārt kognitīvo testu rādītājos netika konstatētas grupu atšķirības, kas saskan ar to, ka neviens no kognitīvajiem testiem statistiski nozīmīgi nekorelē ar pašnovērtējuma aptaujas skalām. Šie ir negaidīti rezultāti, bet tie ir izskaidrojami.
 
The study had three objectives: 1) To find out the differences in the levels of attention deficit, impulse control and hyperactivity between the group of children with and without ADHD. 2) To find out what are the differences in cognitive function between the group of children with and without ADHD. 3) To find out whether the parents' assessment of children's attention span, impulse control and hyperactivity is statistically significantly correlated with the children's results in cognitive test tasks. Sample consisted of 76 respondents - clinical n = 38; controls = 38. Characteristics were assessed using a Conner Behavior Assessment Questionnaire and five cognitive tests. The goals were met, and it was found that there are statistically significant differences in the indicators of attention deficit, impulse control and hyperactivity between the groups. On the other hand, no differences were found in the indicators of cognitive tests, which is consistent with the fact that none of the cognitive tests correlated statistically significantly with the scales of the self-assessment survey. These are unexpected results, but they can be explained. This is given a place in the discussion section and the conclusions provide recommendations for further successful research on the topic of ADHD.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60750
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV