Vecāku kompetences izjūtas un bērnu uzvedības problēmu novērtējuma izmaiņas pirms un pēc programmas STOP 4-7 intervences
Author
Salmiņa, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Lapsiņa, Inese
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis ir noskaidrot, vai un kā mainās vecāku kompetences izjūtas līmenis un bērnu uzvedības problēmu novētējums pēc STOP 4-7 intervences programmas. Tiek definēti divi pētījuma jautājumi: 1.Vai pastāv statistiski nozīmīgas izmaiņas vecāku kompetences izjūtā pēc piedalīšanās intervences programmā STOP 4-7? 2. Vai pastāv statistiki nozīmīgas izmaiņas vecāku sniegtajā bērnu uzvedības problēmu novērtējumā pēc piedalīšanās programmā STOP 4-7? Lai gūtu atbildi uz šiem jautājumiem, tika veikts ekperimentāla dizaina pētījums. Eksperimentālajā grupā tika iekļauti dati par 29 bērnu uzvedības aptauju vecāku novērtējumiem un 30 dati par vecāku kompetences izjūtas novērtējumiem pirms un pēc intervences programmas STOP 4-7. Kontrolgrupai, kurā netika veikta ietekme, mērījumi sevī ietver bērnu uzvedības aptaujas vecāku novērtējumu un vecāku kompetences izjūtas novērtējumu, kuri tika veikti atkārtoti ar 3 mēnešu starpību. Maģistra darba empīriskās daļas ietvaros izmantoti divi intrumenti- viens no tiem ir vecāku kompetences izjūtas skalas, kas ietver atsevišķu formu gan mātēm, gan tēviem (The Parenting Sense of Competence Scale, Johnston & Mash, 1989), Latvijā šo skalu adaptējušas I. Skreitule- Pikše , S.Sebre, 2008. Kā otrs pētījumā izmantotais instruments ir Ahenbaha bērna uzvedības novērtēšanas aptauja pirmsskolas vecuma bērnu vecāku forma 1,5-5 gadus veciem bērniem un 6-18 gadu veciem bērniem (Child Behavior Checklist- CBCL/1,5-5; CBCL/6-18, (Achenbach & Rescorla, 2000), Latvijā aptauju adaptējusi I. Skreitule-Pikše, 2010. Veiktā pētījuma rezultāti liecina, ka pēc intervences programmas STOP 4-7 pieaug vecāku kompetence izjūta. Pēc dalības programmā vecāki sniedz rezultātus par augstākiem efektivitātes un apmierinātības rādītājiem. Pēc pētījuma iegūtajiem rezultātiem par bērnu uzvedības problēmām, var secināt, ka pēc intervences programmas STOP 4-7 vecāku sniegtais novērtējums par agresīvu uzvedību ir zemāks, nekā pirms intervences programmas. Atslēgas vārdi- vecāku kompetences izjūta, bērnu uzvedības problēmas, intervences programma STOP 4-7. Keywords - sense of parental competence, children's behavioral problems, intervention program STOP 4-7. The aim of the master's thesis is to find out whether and how the level of parental competence and the assessment of children's behavioral problems change after the STOP 4-7 intervention program. Two research questions are defined: 1. Are there statistically significant changes in parents' sense of competence after participating in the STOP 4-7 intervention program? 2. Are there any significant changes in the statistical problem of children's behavior after participation in the STOP 4-7 program? An experimental design study was conducted to answer these questions. The experimental group included data on 29 parent’s assessments of children's behavioral surveys and 30 data on assessments of parental competence- both before and after the STOP 4-7 intervention program. For the control group in which no effect was performed, the measurements included parent’s assessments of children's behavioral surveys and assessments of parental competence, which was repeated 3 months apart. Within the empirical part of the master's thesis, two instruments are used - one of them The Parenting Sense of Competence Scale, which encompasses form for mothers and fathers (The Parenting Sense of Competence Scale, Johnston & Mash, 1989), I. Skreitule-Pikše , S.Sebre, 2008. The second tool used is Ahenbach Child Behavior Checklist 1.5-5 Year and Children 6-18 Years Old (Child Behavior Checklist- CBCL / 1,5-5 ; CBCL / 6-18, (Achenbach & Rescorla, 2000), adapted in Latvia by I. Skreitule-Pikše, 2010. The results of the study show that after the intervention program STOP 4-7, parental competence increases. After participating in the program, parents give results of higher efficiency and satisfaction rates. According to the results of the study on children's behavioral problems, it can be concluded that the assessment of aggressive behavior provided after the intervention program STOP 4-7 is lower than before the intervention program. Key words - sense of parental competence, children's behavioral problems, intervention program STOP 4-7.